Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Oudermatch: dé oplossing voor kinderopvang

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“In 2008 werden we vader en moeder. In de vijfde week van de zwangerschap regelden we alvast de inschrijving bij verschillende kinderdagverblijven. Na de geboorte moesten we nog een jaar wachten op een plek.” Voor Jules van Bruggen en Sabine Broeren was deze ervaring de reden om op te richten.

Schrijf je in op Oudermatch en je ziet direct op welke naburige ouders, oppassers en gastouders je een beroep kunt doen. Het concept brengt je op een laagdrempelige manier met ze in contact. Jules: “ In september 2009 ging Oudermatch van start. Inmiddels kun je spreken van een succes. Mede door de steeds duurder wordende kinderopvang.”

Dóór ouders, vóór ouders
Wachtlijsten, forse kosten of inflexibele planning belemmeren tal van vaders en moeders. Oudermatch biedt een nieuwe manier van kinderopvang. Het brengt op landelijke schaal ouders bij elkaar en laat ouders de opvang op een andere manier regelen dan de reguliere manier. Bijvoorbeeld door een betaalde oppas te delen of elkaars kinderen op te vangen op de dagen dat één van de ouders vrij is.

Contact leggen
Daarnaast is Oudermatch handig als ouders elkaar als oppasadres achter de hand willen houden, in geval van spontane avondjes uit. Jules: “Veel jonge ouders wonen in een buurt met veel andere jonge ouders. Ondanks dat je elkaar op straat voorbij ziet lopen, leg je toch niet zo snel contact. Oudermatch zorgt ervoor dat ouders makkelijker de eerste stap zetten.”

Oppas op Google Maps
Na de beginfase, waarin ouders elkaar hielpen kinderopvang te regelen, werd aan Oudermatch de mogelijkheid toegevoegd een oppas of gastouder te vinden. Dat bleek een schot in de roos. Na inschrijving vink je simpelweg aan naar wie je op zoek bent. Google Maps toont de collega-ouders, oppas of gastouders in de buurt. Je kunt degenen die voldoen aan je wensen meteen benaderen. De meeste bezoekers van Oudermatch zijn op zoek naar een oppas in de buurt. 60% van hen staat open voor de optie om kinderopvang met andere ouders te organiseren, zo blijkt.

Bezuiniging genereert groei
Bij Oudermatch staan zo’n vijfentwintigduizend Nederlandse ouders, oppassers en gastouders ingeschreven. Jules: “Opmerkelijk is de recente explosieve groei van het aantal inschrijvingen. Per maand melden zich ruim tweeduizend nieuwe leden aan, wat eenvoudig te verklaren is. De recente bezuinigingen op kinderopvang hebben grote financiële impact. Oudermatch wordt blijkbaar gezien als goed alternatief.”

Forse besparing
Bij een kinderdagverblijf betaal je standaard tien en een half tot elf uur per dag, terwijl je bijvoorbeeld maar negen uur – van 8.30 tot 17.30 uur – daadwerkelijk afneemt. Als je een gastouder of oppas vindt via Oudermatch betaal je alleen voor de uren waarop de kinderen daadwerkelijk worden opgevangen. En tijdens vakanties hoeft de oppas of gastouder niet te worden betaald. Jules: “We hebben berekend dat alleen al hierdoor met ons concept de besparing voor sommige ouders kan oplopen tot een paar duizend euro per jaar. Stel: je regelt daarnaast nog eens dat je met andere ouders één keer in de twee weken kosteloos elkaars kinderen opvangt, dan scheelt dat jaarlijks nog eens duizenden euro’s.”

Uniek concept
Gastouderbureaus en oppaswebsites zijn er in overvloed. Maar Oudermatch biedt als enige álle soorten alternatieve opvang aan waarnaar ouders op zoek kunnen zijn. En het idee van ouders die elkaar helpen maakt het concept uniek. Bovendien past Oudermatch goed bij deze kostenbewuste tijden. De enthousiaste reacties van ouders, oppassers en gastouders op de website bevestigen dat we op de goede weg zijn. Het concept blijft zich ontwikkelen: deze week is de mobiele site gelanceerd. Voor de écht drukke ouders.

Accenture organiseerde op 10 november 2011 de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie. 589 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven start in mei.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie