Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Marduq: tv en web versmelten echt, op één scherm

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een laag leggen over content om die te verrijken, . Layar legde het fundament op mobiel gebied. Hoe nieuw is het nog om een soort parallele wereld te creëren? Gezien het feit dat eerste werd in de categorie ‘digital home’ is het idee van zo’n tweede dimensie nog lang niet uitgeïnnoveerd op dit gebied. Het concept is voor tv-schermen, iPad en laptopschermen de oplossing om extra inhoud toe te voegen aan bestaande beeld.

Het principe van Marduq is duidelijk. Je hebt je normale beeldscherm met film of video, voeg daaraan toe snel internet en een slim stukje software, en voilà: daar verschijnt interessante extra content bovenop wat je al zag. Met Marduq versmelten tv en web. Het concept brengt een rich media-interface aan. Marduq biedt kristalheldere onlinevideo met daaroverheen laagjes tekst, infographics en blogs. Directe interactie is mogelijk via chat, comments en Twitter. Marduq verbindt zo het web met de kracht van video, en wel in de stijl die de gebruiker wenst. Met Marduq ligt voor elke organisatie een eigen rich media-webtv-kanaal binnen bereik. Bekende verdienmodellen kunnen blijven bestaan, maar Marduq biedt ruimte voor geheel nieuwe vormen.

Een combinatie van web en tv

Ben je goed thuis op YouTube, dan zie je dat Marduq werkt à la de die in 2008 gelanceerd werd. YouTube maakte het gebruikers toen mogelijk om extra content toe te voegen aan hun eigen filmpjes, zoals comments bij fragmenten en hyperlinks naar artikelen of andere YouTube-video’s. Marduq heeft dat ook, en nog veel meer. Hidde Kross, marketing sales director bij Sense Studios, is stellig. “Marduq is uniek omdat het drie zaken combineert. Eén: echte interactie in je video. Twee: die je zelf heel makkelijk kunt managen met eigen content en dito eigen look en feel. Drie: hoge beeldkwaliteit.”

Video was nog nooit zo interactief

Leuk idee, maar waar kwam de inspiratie vandaan? Kross: “We gaan ervan uit dat het belangrijkste apparaat in je huiskamer het beeldscherm is. Daarop zou je eigenlijk alles moeten kunnen wat je nu ook online doet. Als je nu tv-kijkt, dan word je gegrepen door het beeld. Zodra je een artikel dat in beeld komt wilt bestellen, of als je meer informatie over het product zoekt, dan kan dat niet direct en niet op hetzelfde scherm. Dat vonden we een tekortkoming, dus zijn we het web en video gaan mengen. Dat idee bestaat al langer, maar wij laten voor het eerst zien hoe het werkt. Dit concept gaat een grote rol spelen in je dagelijkse leven. Video was nooit zo interactief!”

Geheel nieuwe, impulsieve ervaring

Marduq eindigde in de categorie ‘best digital home’ op de eerste plaats bij de Innovation Awards 2010. De jury noemt Marduq “een zeer vernieuwende manier om onlinevideo te verrijken. Het is schaalbaar, overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik. Het is helder welke toepassing is beoogd en daarmee een heel concreet concept. We zien verschillende mogelijkheden en we verwachten dat dit een wijziging in de manier van tv en video kijken voor de consument wordt.” Ik sluit mij daarbij aan. Met Marduq kun je meteen je kennis- of kooplust bevredigen. Met je laptop op schoot tv-kijken is daarmee verleden tijd. Iets opzoeken of kopen op het moment dat je het ziet – het is een heel impulsieve en nieuwe ervaring. Qua business ziet Kross dat Marduq makkelijk te integreren is met gewone businessmodellen, pay-per-video en videoabonnementdiensten. “Het is een platform waarin je zelf je online interactieve video maakt zoals jij dat wilt.” Het laatste nieuws is dat Marduq momenteel werkt aan een internationaal webtv-platform. Een grootse toekomst voor Marduq, het zou zomaar kunnen.

Marduq was genomineerd in de categorie “Best Digital Home Concept”. Bekijk het pitch filmpje hieronder:

-------------------------------------------------------
Accenture organiseerde dit jaar op 2 november de vierde editie van de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie – jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt – kunnen in 2011 weer meedoen aan de competitie. De organisatie krijgt elk jaar honderden nieuwe concepten binnen, wekelijks bespreken we er één op Molblog. Op vind je algemene informatie over deze wedstrijd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie