Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Houthoff Buruma: The Game

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Iets waar sommige politieke partijen het in deze woelige tijden in ieder geval wel over eens zijn, is dat serious gaming een positieve ontwikkeling is. Althans, als je moet geloven. Maar wie een beetje heeft opgelet zag vorig jaar al dat we niet te licht moeten denken over serious gaming. Bij de Innovation Awards 2009 werd , een leerzaam spel voor projectmanagers, vierde van alle ruim tweehonderdvijftig inzendingen.

De homo ludens, de spelende mens, lijkt extra getriggerd te worden door leerzame spellen die werkelijkheid en fictie doen samensmelten. Wie aan het aquarium in Sharkworld gewerkt heeft, weet precies wat ik bedoel. Al gamend los je een probleem op en kom je hogerop. Het spel is spannend, levensecht en uiterst leerzaam door het beroep dat gedaan wordt op je probleemoplossend vermogen.

Houthoff Buruma: The Game

Een nieuwe loot aan de serious game-boom is het verrassende spel van top-tier advocatenbureau . Opvallend is dat het ontwikkeld is door dezelfde spelontwikkelaar als Sharkworld: Ranj Serious Games. Het spel wordt ingezet als een zeer effectieve recruiting tool. In Houthoff Buruma: The Game krijgen kandidaten, in teams van vijf tegen maximaal vijf teams negentig minuten de tijd om zo veel mogelijk aandeelhouders te overtuigen van een overname tussen een fictieve Chinees megaorganisatie en een Nederlands familiebedrijf. Hieronder zie je de trailer.

Gevraagd: meer dan juridisch talent

Het spel gaat dieper dan de algemene juridische kennis waarover potentiële sollicitanten beschikken. Houthoff Buruma wil dat advocaten in de dop aan den lijve ervaren hoe het topadvocatenkantoor werkt. Hoe voelt het om deel uit te maken van het excellente juridische team van Houthoff Buruma? Het spel is daarmee een recruitmentgame dat het selectieproces efficiënter maakt. Jaap Bosman, directeur marketing: “Alleen juridisch talent is niet voldoende, je moet ook over andere potenties beschikken om als advocaat voor ons te werken. Dat vroeg om een nieuwe manier om studenten duidelijk te maken wat voor ons belangrijk is, en te meten hoe goed zij daarin zijn.” Sociale vaardigheden, focussen, stressbestendigheid, flexibiliteit, doel- en oplossingsgericht werken, beslissingen nemen onder druk en ze verdedigen: het komt allemaal aan bod. Als net afgestudeerde, is dit wel even iets anders dan een gemiddeld sollicitatietraject, maar slaag je, dan heb je ook wat. En dat geldt ook voor Houthoff Buruma.

Niet alleen fun, maar echte ondersteuning

Natuurlijk wordt zo’n levensechte setting al heel lang ingeschakeld als selectie-instrument, en ook simulatie-recruitinggames bestaan al. Innoverend is Houthoff Buruma: The Game omdat het het eerste spel is dat het recruitingproces daadwerkelijk ondersteunt. En dat is waar het steeds meer naar toegaat. Lisa Hakanson, business developer bij Houthoff Buruma, noemt het terecht een logische stap. “De game-industrie ziet dat het bedrijfsleven steeds meer gebruikmaakt van serious games voor educatie, recruiting en training. En daar hebben wij ook op in gespeeld.” Wat overigens zeer verrassend is in het spel is dat de personages een echte persoonlijkheid hebben. Wie respectloos gedrag vertoont jegens de directeur van het Chinese bedrijf wordt dus gelijk afgestraft.

Houthoff Buruma: The Game is gelanceerd op de Shanghai World Expo wat veel aandacht in de media opleverde. Het spel is een opfrisser voor recruiting in de juridische sector. Advocatenkantoor Houthoff Buruma is er samen met Ranj in geslaagd een game te ontwerpen dat de juiste mensen levert en tegelijkertijd werving- en selectiekosten bespaart. Het zou mij hogelijk verbazen als andere bedrijven dit concept niet overnemen om hun sollicitatieproces te stroomlijnen
---------------------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de . Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich in de laatste jaren heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie