Customer Experience is de norm geworden. Klantgerichte organisaties snappen dat klanten op zoek zijn naar meer dan alleen een mooi product… oké, en een niet al te groot prijskaartje dan. Klanten zoeken steeds meer naar een goede ervaring. Iets dat een gevoel in hen losmaakt en inspireert tot handelen. Maar hoe creëer je een succesvolle klantbelevingsstrategie? En wat is jouw rol daarin? Hier volgen 6 tips om alvast te beginnen!
1. Beweeg mee met veranderende klantwensen en trends
De wensen van klanten veranderen, trends komen en gaan en ondertussen zit de concurrentie allesbehalve stil. Dat is maar goed ook, want al deze ontwikkelingen bieden kansen voor uw Customer Experience beleid. De kunst is om in te spelen op de wensen van klanten, inspiratie op te doen uit trends, en concurrenten te overtreffen. Hoe? Verdiep u in het Customer Experience vak en ontdek hoe u een unieke klantbelevingsstrategie kunt ontwikkelen.
2. Bedenk dat IEDEREEN in uw organisatie klantcontact heeft
En met iedereen, bedoelen we echt iedereen. Van de manager tot de receptionist, alle medewerkers zijn het visitekaartje van uw organisatie. Klantcontacten kunnen zowel formeel als informeel zijn: advertenties ter promotie van een nieuwe producten, persoonlijke e-mails waarin vragen worden beantwoord, en gesprekken die medewerkers aan de keukentafel voeren – allemaal voorbeelden van contactmomenten met (toekomstige) klanten. Een indruk achterlaten gebeurt overal, dus het is slim om te bedenken hoe u het maximale uit deze interacties haalt.
3. Stel uzelf continu de vraag of u nog wel een ‘goede partner’ bent voor uw klant
Het doel is niet alleen om een goede partner te worden, maar ook om een goede partner te blijven. Tussentijdse metingen en interventies kunnen hieraan bijdragen. U kunt ook een stapje verder gaan en kijken naar de missie en positionering van uw organisatie – in hoeverre sluiten deze aan bij de wensen van uw klanten? Professionele CX-adviseurs kunnen organisaties met een frisse en kundige blik observeren en vooruithelpen.
4. Stap in een veranderproject met focus op de lange termijn, maar pak ook de quick wins
First things first: wat wilt u nou écht bereiken? Neem de tijd om na te denken over waar u met uw organisatie naartoe wilt, wat u uw klanten wilt meegeven en hoe dit zich vertaalt in een succesvol Customer Experience plan. Dit betekent echter niet dat u tussentijds hoeft stil te staan. Train uzelf in het herkennen van kansen en pak gelijk de quick wins mee.
5. Leer van de succesvolle voorbeelden en weet die te vinden
Hoe doet u inspiratie op? Gaat u hier actief naar op zoek of laat u zich verrassen? Hoewel beide vormen van waarde zijn, raden wij u zeker aan om te blijven leren en te blijven ontwikkelen. Ga op bezoek bij leading examples en verdiep uzelf in succesverhalen die al geschreven zijn.
6. Gebruik de JUISTE analysemethoden en weet welke echt bij uw organisatie passen
Last but not least: maak gebruik van analysemethoden die passen bij uw organisatiedoelen. Hoe u aan deze informatie komt? Wij introduceren u graag aan een breed scala van technieken en leren u hoe u deze effectief toepast in de context van uw eigen organisatie.
Het 6-daagse executive programma Customer Experience Management van de University of Groningen Business School (UGBS) is ontwikkeld in samenwerking met Altuïtion (bekend van het merk 9+ organisatie) en het Customer Insights Center. Voor creatieve inzichten mét een academische twist! Start: 13 september.
Meer weten? Kijk op onze website of bel met Andrea Poelstra van de UGBS: 050-3633943, a.d.poelstra-bos@rug.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!