Tekst: Matthias Meijer*
Kunstmatige intelligentie kan de prestaties van een website op een groot aantal terreinen verbeteren. Pagina’s kunnen voor iedere bezoeker met behulp van kunstmatige intelligentie compleet worden gepersonaliseerd met maatwerkcontent. De performance kan over de hele linie worden verbeterd, van sales en clicks, tot conversierates. Kunstmatige intelligentie kan zelfs dynamische microsites en landing pages creëren.
En het mooie is: het doet het allemaal ook nog eens in een fractie van de tijd die het jou zou kosten. Kunstmatige intelligentie kan nog net geen eigen websites bouwen, maar het komt wel akelig dicht in de buurt.
Voor veel e-commercepartijen lijkt de inzet van kunstmatige intelligentie een brug te ver. Ze hebben immers al een site en denken dat ze een lang en ingewikkeld ontwikkeltraject in moeten om die site aan te passen. Toch kan er ook met een bestaande site al veel verbeterd worden met behulp van kunstmatige intelligentie. Hier zijn vier praktische toepassingen:
● Het monitoren van traffic op je website
Veel bedrijven maken gebruik van een dashboard en Google analytics om te kijken welke pagina’s goed bezocht worden. Intelligente tools als Hunch kunnen je echter goed helpen bij het analyseren van jouw websitetraffic en je wijzen op bijzonderheden. Bovendien kan je ervoor zorgen dat je direct geïnformeerd wordt met realtime rapportage. Websites zitten hierdoor beter in elkaar en zijn hierdoor effectiever.
● Mensen langer op de site houden door een gepersonaliseerde website-ervaring
Met behulp van kunstmatige intelligentie kan je gegevens van websitebezoekers uit diverse externe databronnen (zoals bijvoorbeeld locatie, demografie, device, interactie met de website, crm-systemen, et cetera) samenbrengen waardoor je een beter beeld krijgt van iemands interesses, gebruiken en wensen. Op basis van die inzichten kan content naar voor gebracht worden die goed past bij de gebruiker.
Hallmark Channel is er bijvoorbeeld in geslaagd om het aantal videoviews per gebruiker met 43 procent te doen stijgen door AI-powered suggesties aan te bieden. Bovendien heeft dit ook een positief effect op de conversie. De Zweedse winkelketen Fjallraven is erin geslaagd om per gebruiker 30 procent meer omzet te realiseren. En bij de Italiaanse retailer Luisaviaroma geeft de gemiddelde websitebezoeker 15 procent meer uit door digitale ervaringen te personaliseren.
● Conversieverhoging door push-berichten
Dankzij de inzichten uit kunstmatige intelligentie kan je de effectiviteit van push-berichten verhogen door beter aan te sluiten op specifieke gebruikers. Gebruikers krijgen de juiste boodschap, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Succesvoorbeelden zijn er ook. Johnston Press verzamelde de gedragsdata van zijn 13 nieuwssites en gebruikte deze input om relevant nieuws als push-bericht te versturen. Het leverde het bedrijf 10 procent meer websitebezoeken op en een 31,8 procent hogere click-through rate.
● Conversieverhoging door recommendations
Websitebezoekers die interesse tonen in één product, willen wellicht ook andere dingen kopen. Door recommendations aan te dragen op basis van kunstmatige intelligentie kan er meer verkocht worden. Volgens Business Insider kunnen dit soort gepersonaliseerde aanbiedingen de e-tailer zelfs helpen in de strijd tegen Amazon.
47 procent van de consumenten surft volgens het gerenommeerde medium naar Amazon wanneer een merk niet gepersonaliseerde aanbiedingen kan doen. Maatwerk gepersonaliseerde productaanbiedingen op basis van kunstmatige intelligentie, zoals het aanbieden van eerder bekeken producten, kunnen wonderen doen voor bedrijven die in een zware concurrentiestrijd met Amazon verwikkeld zijn.
*Matthias Meijer is Benelux-manager van cms-leverancier e-Spirit
Beeld: junsu / 123RF Stockfoto
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!