Van de Salmari Church tot de Hitster Play-a-Long: dit zijn de beste merkactivaties op de Huishoudbeurs


Door Auke van Rossum
Welkom bij de Super Bowl van merkactivaties: de Huishoudbeurs. Zo heeft nog nooit iemand de Huishoudbeurs genoemd maar voor liefhebbers van activaties is het zeker de moeite waard om te gaan kijken. Elk jaar trekken er zo’n 200.000 bezoekers over acht dagen naartoe. Dus pak je trolley, stap even uit je grachtengordelbubbel en kijk eens goed om je heen.
Hier gebeurt het en hier komt heel Nederland op af. Je kijkt je ogen uit. Overal vind je sprankelende stands en eeuwenoude activaties: van sampling en doe-mee-en-win-acties tot fruitmachines en spin het wiel-radjes. De stands zijn gelikt en opvallend simpel: geen ingewikkelde technologie, maar activaties die to the point zijn en direct aanslaan. In dit artikel behandel ik enkele merkactivaties die er dit jaar uitspringen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftSalmari Church
Stap de Salmari-kerk binnen, biecht je zonden op en spoel je zorgen weg! Het cultmerk verrast met een knus zwart kerkje waar je je 'zonde' kunt opbiechten onder leiding van een hippe priester (met DJ op de achtergrond). Wat mij betreft een meesterzet. Het is verrassend, weirder dan verwacht en precies helemaal in de lijn van het merk. Geen wonder dat de rij mensen lang is! Enter the dark!

EasyToys It’s Playtime
Never change a winning team! Bij EasyToys staat men lang in de rij voor de ultieme hoofdprijs: een buttplug. En iedere bezoeker heeft daar wel een gaatje voor over in de trolley. Met een simpel mechanisme waarbij je een schijfje dropt, bepaalt eenspijkerparcours je prijs. Natuurlijk is de teleurstelling groot als je op de 'sexdobbels' uitkomt. Het is een staaltje art decoration, complete entourage en entertainers die je moet zien om te geloven. Een aanrader om even langs te wippen.

Etos Interactive Stand
Etos komt dit jaar groot uit de hoek met zo’n zeven verschillende acties in een 360°-ontworpen stand. Workshops, informatie, photobooth en meer vormen samen een pareltje van een stand. De workshops zijn drukbezocht en elke detail is met zorg uitgewerkt. Een echte must-see voor wie van een volledige merkbeleving houdt.

The Flower Farm Keuze Tunnel
De Keuze Tunnel van The Flower Farm (inclusief regenwoudgeluiden) is de grootste activatie op de Huishoudbeurs. Boven de tunnel die de twee hallen verbindt worden de trolleytroopers geconfronteerd met de vraag: maak jij je (ook) zorgen om ontbossing? Door een poort te kiezen geef je antwoord. Aan het einde van de tunnel wacht een gratis sample. Lang leve het regenwoud.

Choco Mates
Op de Huishoudbeurs beklim je even de top van de berg en leg je de fictieve latten even neer. Bij Choco Mates beleef je een entertaining workshop, waar (naar mijn bescheiden mening) de lekkerste choco met rum wordt geserveerd. Met drie verschillende rums om te proeven, is het niet verwonderlijk dat je na deze activatie stiekem nog wel een last-minute wintersport boekt. Maar pas op, drink wel met Mates!

Hitster Play-a-long
Het sterrenspel dat een ware hit is geworden in Nederland, weet ook op de Huishoudbeurs het grote publiek te trekken. Ze lanceren de nieuwe versie in samenwerking met 100%NL. Het spel wordt groots gespeeld met een superleuke host. Mensen spelen, zingen mee en het grote publiek verklapt elk antwoord. Waarom moeilijk doen als het zo makkelijk kan? Jammer voor mijzelf was dat ik de rest van de dag rond liep met 'Never gonna give you up, never gonna let you down' op repeat in mijn hoofd. You’re welcome!

Auke van Rossum is creative director bij Trojan Monkeys.
De Huishoudbeurs is t/m 1 maart te bezoeken in de RAI Amsterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid