Overslaan en naar de inhoud gaan

Matt Damon oogst kritiek met vage cryptoreclame

Een commercial die cryptovaluta aanprijst, wordt door kijkers weggezet als vaag en slecht getimed.
Matt Damon crypto commercial
© Still uit de commercial / YouTube
Matt Damon crypto commercial
© Still uit de commercial / YouTube

De bekende acteur Matt Damon oogst kritiek met zijn hoofdrol in een dramatische commercial die draait rondom pioniers die het net niet gered hebben. Van ontdekkingsreizigers en piloten; Damon loopt door een soort museum en vertelt een verhaal over hun mislukte pogingen. Op het einde komt hij aan bij een groepje astronauten en blijkt het museum zich in de ruimte te vinden.

related partner content for mobile comes here

Terwijl Damon door het raam kijkt naar de aarde, komt de kijker erachter dat de commercial draait om Crypto.com. Dit is een website waarop consumenten cryptovaluta als Bitcoin kunnen kopen en verkopen. Dat kan ze winst opleveren, maar natuurlijk ook uitdraaien op een verlies. Damon prijst Crypto.com aan als 'fortune favours the brave', oftewel dat dapperen financieel beloond worden.

Timing

De commercial dateert al van oktober, maar kreeg de afgelopen dagen pas grotere aandacht door uitzending rondom Amerikaanse sport-tv. Veel kijkers reageren - zo schrijft The Daily Mail - verbaasd en ontstemd op de commercial, die lijkt te impliceren dat investeren in cryptovaluta gegarandeerd grote weelde oplevert en dat niet-investeerders niet dapper zijn. De commercial is ook op een onhandig moment uitgezonden, want de koers van cryptovaluta is sinds de kerstdagen met zevenduizend euro gedaald (naar 36 duizend euro). 

Cryptovaluta steeds meer gemeengoed

Cryptovaluta winnen aan bekendheid onder het grote publiek, onder andere door campagnes van handelsplatformen als Crypto.com. Vorige week nog publiceerde Adformatie een artikel over Radio 538, dat veertigduizend euro aan Bitcoin-valuta verloot onder luisteraars. Deze prijs is beschikbaar gesteld door handelsplatform Bitvavo.

Crypto.com is één van de grootste websites die cryptovaluta verhandelt. Het bedrijf verdient daar veel (commissie)geld aan en investeert flink in marketing. Zo legde het in november meer dan zevenhonderd miljoen dollar neer voor twintig jaar de naamrechten op een Amerikaans sportstadion. Dat stadion heette het Staples Center en is nu omgedoopt tot de Crypto.com Arena, schrijft The Los Angeles Times.

Risico's van cryptoprojecten

Ook steeds meer bekende Nederlanders laten zich uit over cryptovaluta, doorgaans omdat ze er zelf aan willen verdienen. Dat gaat niet altijd goed. Financieel toezichthouder AFM maakte in december bekend dat sommige influencers zich niet aan de Nederlandse advertentieregels houden. De gevolgen kunnen groot zijn.

Vorige week publiceerden BNR, het FD en Tim Hofman van Boos een gezamenlijke podcast waarin ze het Nederlandse cryptoproject Xpose Protocol ontmaskerden als een scam. BN'ers als Ali B, Demy de Zeeuw en rapper Boef waren betrokken bij dit project.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in