Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo maak je prijswinnende animatiefilms

Internationaal bekende producenten vertellen hoe zij te werk gaan en hoe jij als klant kunt bijdragen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Foto: kerstcommercial van Migros, door Passion Pictures.

related partner content for mobile comes here

Voor opdrachtgevers heeft het werk van regisseurs, animators en illustratoren iets magisch. Met hun 'craft' zorgen zij dat hetgeen de klant in zijn hoofd heeft, daadwerkelijk op het scherm of billboard verschijnt. De makers van prijswinnende productiebedrijven Illusion (Bangkok), Jelly (Londen) en Passion Pictures (Londen) waren donderdag tijdens HowWow in Amsterdam om te vertellen hoe dat in z’n werk gaat.

Onderzoek, onderzoek, onderzoek


Post Rattanas vertelt enthousiast over zijn werk bij Illusion in Bangkok. Op het scherm laat hij bekroonde campagnes zien, waarvan Heaven & Hell (Samsonite, 2011) de meeste awards won. Dertig creatieven werkten vijf weken aan de illustratie.

vertelt enthousiast over zijn werk bij Illusion in Bangkok. Op het scherm laat hij bekroonde campagnes zien, waarvan Heaven & Hell (Samsonite, 2011) de meeste awards won. Dertig creatieven werkten vijf weken aan de illustratie.

(klik om te vergroten)

Bij zo’n illustratie komt meer werk kijken dan een leek zou denken. De makers deden onderzoek naar materialen, lichtinval, de visie van bureau JWT en het gedachtegoed van merk Samsonite. Nadat een bodybuilder iedere pose had uitgevoerd en ze de voorlopige schetsen afgestemd hadden met de klant, begon het beeldhouwen. Niet met steen of klei, maar op de pc.

Uren en mankracht


‘Het lijkt simpel, maar er zitten heel veel uren en mankracht in’, vertelt hij. ‘Dat realiseren klanten zich vaak niet.’

‘Het lijkt simpel, maar er zitten heel veel uren en mankracht in’, vertelt hij. ‘Dat realiseren klanten zich vaak niet.’

De lichtinval, de schaduw, de compositie: overal is over nagedacht. Rattanas laat een project voor HBO zien (hieronder). Ter ere van de hitserie Game of Thrones maakte Illusion een sneeuwbeeld dat volledig bestaat uit de bekende ‘White Walkers’ uit de serie.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Details maken het verschil


De figuren zijn enorm gedetailleerd. De zwaarden zijn met het blote oog nauwelijks zichtbaar, maar als je ze uitvergroot zijn het echte kunstwerkjes. Is dat nodig? ‘Juist die details maken het verschil’, zegt Rattanas. ‘Alles moet kloppen. Dat is ook waarom klanten bij ons komen.’

De figuren zijn enorm gedetailleerd. De zwaarden zijn met het blote oog nauwelijks zichtbaar, maar als je ze uitvergroot zijn het echte kunstwerkjes. Is dat nodig? ‘Juist die details maken het verschil’, zegt Rattanas. ‘Alles moet kloppen. Dat is ook waarom klanten bij ons komen.’

Het sculptuur voor Samsonite maakte Illusion gratis. Een flinke investering, maar het was het waard: het productiebedrijf won er vele awards mee.

Prijswinnend werk tegen bodemprijzen?


‘We krijgen nu opdrachten van bedrijven uit de hele wereld. Dat is fantastisch, want zo kunnen we steeds nieuwe stijlen uitproberen.’ De grootste uitdaging is uitleggen hoeveel tijd en geld het kost om prijswinnend werk te maken. ‘Iedereen wil awards, soms tegen bodemprijzen. Wij hebben geluk: dat soort slecht betaalde opdrachten hoeven we niet meer aan te nemen.’

‘We krijgen nu opdrachten van bedrijven uit de hele wereld. Dat is fantastisch, want zo kunnen we steeds nieuwe stijlen uitproberen.’ De grootste uitdaging is uitleggen hoeveel tijd en geld het kost om prijswinnend werk te maken. ‘Iedereen wil awards, soms tegen bodemprijzen. Wij hebben geluk: dat soort slecht betaalde opdrachten hoeven we niet meer aan te nemen.’

Sprekers Chris Page en George Coffey (animatiestudio Jelly) hebben met dezelfde uitdagingen te maken als de CGI-artiesten van Illusion: weinig tijd, weinig budget. Page: ‘Wij doen workshops met klanten om ze te laten zien wat er komt kijken bij het productieproces. Zo begrijpen ze beter wat wij van ze nodig hebben.’

Tijd, geld en/of portfolio


‘Of wij een opdracht wel of niet aannemen, hangt af van drie factoren’, vertelt hij. ‘Tijd, geld en portfolio. Als het ons iets oplevert op twee van de drie punten, dan doen we het.’

‘Of wij een opdracht wel of niet aannemen, hangt af van drie factoren’, vertelt hij. ‘Tijd, geld en portfolio. Als het ons iets oplevert op twee van de drie punten, dan doen we het.’

De Rapunzel-animatie voor Specsavers (hieronder) was een project waarvoor Jelly eigenlijk te weinig tijd had. Een project dat normaal acht weken duurt, moest in vier weken af. Page en Coffey leggen uit dat je zo'n project alleen voor elkaar krijgt als je klant (het merk of het reclamebureau) zich ook voor inzet.

Animeren in sneltreinvaart


Page: ‘De klant wilde een traditionele animatie. Normaal duurt dat heel lang, want je moet iedere scène apart tekenen. Om het proces te versnellen, combineerden we het met computeranimatie.’

Page: ‘De klant wilde een traditionele animatie. Normaal duurt dat heel lang, want je moet iedere scène apart tekenen. Om het proces te versnellen, combineerden we het met computeranimatie.’

Daarnaast maakte Jelly een heel gedetailleerd storyboard. ‘Zo kon de klant precies zien hoe het eruit zou zien’, zegt Coffey. ‘Specsavers moest binnen een dag akkoord geven en kon zich naderhand niet bedenken. Achteraf nog besluiten dat de jurk blauw moest zijn, zou te veel tijd kosten.’

Hoe de animatie precies tot stand kwam, zie je in onderstaande 'making of'

Vrijheid, flexibiliteit en vertrouwen


‘We konden het doen, omdat de klant heel goed meewerkte. Het is essentieel om veel en snel feedback te krijgen tijdens het proces. Specsavers gaf ons veel vrijheid, flexibiliteit en vertrouwen. Bovendien waren ze aanwezig voor feedback op het moment dat wij het nodig hadden.’

‘We konden het doen, omdat de klant heel goed meewerkte. Het is essentieel om veel en snel feedback te krijgen tijdens het proces. Specsavers gaf ons veel vrijheid, flexibiliteit en vertrouwen. Bovendien waren ze aanwezig voor feedback op het moment dat wij het nodig hadden.’

Dave Walker (Passion Pictures) is de laatste spreker van de avond. Hij vertelt over onderstaande video voor de game League of Legends. Passion Pictures was in totaal 14 weken bezig met dit project. Het is een combinatie van 2D- en 3D-animatie. Op het drukste moment werkten 40 animators tegelijkertijd aan de video.

Voor een goede animatie is tijd, moeite en goede communicatie nodig. Dit geldt zowel voor de makers, als de opdrachtgever. Deze prijswinnende makers lieten zien dat het harde werk het waard is: de resultaten zijn indrukwekkend.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in