Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat maakt een infographic goed?

De populariteit van Pinterest en Instagram laten het al zien; plaatjes kijken is leuk. Veel leuker dan een lange tekst lezen en nog veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer plaatjes, minder tekst
Daarmee komen we al meteen bij het eerste punt waar een goede infographic aan zou moeten voldoen: zo veel mogelijk visuele elementen bevatten en zo min mogelijk tekst. ‘Lezers’ willen meteen zien wat de infographic weer wil geven, zonder eerst de (veelal kleine) lettertjes te moeten lezen.

related partner content for mobile comes here


(Klik op de afbeelding om de volledige versie van de inforgraphic te bekijken)

Deze infographic over ‘The who, why and how of Twitter’ doet dat goed, het is meteen duidelijk waar het om gaat. De toelichtende tekst die er wel staat is makkelijk te lezen en bestaat uit maximaal 4 zinnen. De verhouding van tekst tot beeld is in balans.

Deze infographic over Twitter heeft het echter niet helemaal begrepen. Er worden een hoop feiten en cijfers over Twitter vermeld, maar geen van deze worden ondersteund door bijpassende visuals of iconen. Het lijkt net of dit een kant en klaar plaatje was waar wat tekst over Twitter in is gezet. Ook ontbreekt er een duidelijke structuur.

Formaat
Naast de tekst-beeld verhouding moet er ook rekening gehouden worden met het formaat van de infographic. Infographics worden veelal online gebruikt en gedeeld, bijvoorbeeld ter ondersteuning van een blogpost. Idealiter heeft de infographic een verticale layout met een maximale breedte van 600 pixels. De lengte maakt meestal niet veel uit, maar het kan wel handig zijn als de infographic uit verschillende ‘componenten’ bestaat, zodat hij eventueel opgedeeld kan worden in kleinere stukjes. Een goed voorbeeld hiervan is de infographic over ‘8 deadly sins of site design’:


Deze infographic is opgedeeld in stukken die duidelijk van elkaar gescheiden worden door lijnen en tussenkopjes. De infographic zou daardoor makkelijk in stukjes kunnen worden gehakt. Handig wanneer de infographic door zijn lengte niet op een bepaalde site past.

Ontwerp = onderwerp
Bovendien moet het ontwerp van de infographic aansluiten op het onderwerp; alle componenten moeten dit ondersteunen. Stem de keuze voor lettertypes, tekstgrootte en kleuren op elkaar af.


In de infographic over ‘What is an infographic’ is alles in balans; er is een duidelijk kleurschema gekozen waarbij neutrale kleuren worden gebruikt voor achtergrond en tekst en fellere kleuren voor de onderdelen waar de aandacht op gevestigd moet worden. Ook de illustraties zijn allemaal in dezelfde stijl. Dit past goed bij het onderwerp, karakter en doel van de infographic.

Ook de infographic over ‘The paperless office’ is een goed voorbeeld:

Echter, in de infographic over ‘Do you know who’s watching you’ is een totale chaos. Er worden verschillende kleuren en stijlen gebruikt, die niet echt een bepaald doel lijken te hebben. Ook worden foto’s en illustraties door elkaar gebruikt, in totaal verschillende stijlen. Het is totaal niet prettig om deze infographic te lezen.

;s watching you">

Bij sommige onderwerpen kan een dynamische infographic extra waarde of informatie toevoegen. Dit is te zien in de infographic van Kia, waarin gedemonstreerd wordt hoe een hybride auto werkt.

Originaliteit
Staafdiagrammen en pie charts kunnen prima werken, maar wanneer het onderwerp het toelaat, kun je alle kanten op met een infographic. Een aantal voorbeelden van erg originele exemplaren zijn:

Dus wat maakt een infographic goed?
Wanneer je alle ‘goede’ infographics naast elkaar legt, kun je een aantal conclusies trekken:
- Gebruik zo veel mogelijk beeld en zo min mogelijk tekst
- Zorg dat het formaat past bij het medium en zorg dat hij makkelijk op te delen is
- Zorg dat zowel het lettertype en de lettergrootte als de kleuren in balans zijn en afgestemd zijn op het doel en het onderwerp van de infographic
- Maak een duidelijke keuze voor een illustratiestijl (of kies voor foto’s) en blijf consistent
- Wees origineel wanneer het onderwerp en doel dat toelaten

De kunst van het maken van een infographic is vooral: veel doen. Kijk ook naar veel andere infographics en bedenk wat je er mooi, goed, slecht, lelijk, irritant of grappig aan vindt. Hierdoor krijg je een duidelijk beeld van wat werkt en kun je zelf aan de slag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in