Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is dat toch met familiebedrijven?

Een aantal weken geleden vertrokken twee directeuren bij twee verschillende supermarkt organisaties. Harrie Westra bij Vomar en Henk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een aantal weken geleden vertrokken twee directeuren bij twee verschillende supermarkt organisaties.
Harrie Westra bij Vomar en Henk Kessen bij Deen. Dat gebeurt weleens meer in deze sector, vooral als de algemeen directeur de eerste “buitenstaander” is, die in het bedrijf de leiding van de familie overneemt.

related partner content for mobile comes here

We zagen dat al bij Hoogvliet en Dirk. Deze eerste buitenstaanders hebben het niet gemakkelijk. Illustratief is de uitspraak van Leen Hoogvliet, 6 jaar geleden bij het vertrek van zijn algemeen directeur Max Pietersma.

“Ik heb geen formele stem. Informeel wel. Ik ben een soort satelliet die om de planeet Hoogvliet wentelt en kijkt of alles nog in orde is. En bij gevaren en bedreigingen waarschuw ik, of geef ik tips”. Degenen, die deze eerste buitenstaanders opvolgen hebben meer kansen.
Van die eerste lichting wordt enerzijds verwacht dat ze nieuwe impulsen geven, nieuw elan introduceren, een nieuwe dynamiek veroorzaken, maar dat ze anderzijds toch niet teveel veranderen!
Een bijna onmogelijke opdracht. Elke verandering kan al gauw gezien worden als het trekken aan - of amputeren van armpjes of beentjes , of als draaien aan het hoofdje van de baby van de familie …
Die baby moet gekoesterd worden, gepamperd, geknuffeld, ook al is, het “een lelijke, onuitstaanbaar ventje, inmiddels zonder vriendjes”. Ga er maar aanstaan, een trotse moeder in de buurt, die haar kind nog steeds de mooiste en liefste van de hele wereld vindt …
Dit vraagt om begripvolle, tactvolle adviseurs en/of commissarissen en niet om baantjes jagende commissariatenverzamelaars. Belangrijk want succesvolle familiebedrijven zijn de motor van het MKB. Zeker als kennis en emotie van het DNA gekoppeld worden aan top professionaliteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in