Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom marketeers intern beter moeten communiceren

De rest van het bedrijf heeft niet altijd goed zicht op wat het marketingteam doet.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Volgens een studie van Amerikaans onderzoeksbureau Research Now blijkt dat marketeers vooral als uitvoerend worden gezien, en niet zozeer strategisch. Daarnaast worden ze ook gezien als niet zulke goede probleemoplossers en krijgen ze een matige voldoende als het om communicatie gaat.

related partner content for mobile comes here

Voor het onderzoek werden 1.375 niet-marketeers van Amerikaanse bedrijven (met meer dan 50 medewerkers) met een marketingafdeling ondervraagd.

Wat kwam er verder uit?

- 84 procent gaf aan marketing als een waardevol onderdeel van de business te zien, maar niet zo waardevol als sales (92 procent), productie/operations (86 procent) of IT (86 procent). Slechts 2 procent gaf aan dat marketing geen of weinig effect heeft op de business.

- 53 procent is van mening dat effectieve communicatie een marketingonderdeel is.

- 34 procent vindt dat marktonderzoek een belangrijke marketingactiviteit is, maar 18 procent meent dat consumentendata-analyse in de topvijf van activiteiten staat.

- 56 procent vindt creativiteit een sterk punt van marketeers.

- 47 procent is van mening dat hun marketingafdeling goed is in het oplossen van problemen.

Minder gezien door het bedrijf

Volgens het onderzoeksbureau laat het onderzoek zien dat dat er een gebrek aan kennis is over de verantwoordelijkheden van een marketingteam. De meeste marketeers bijvoorbeeld zorgen voor strategie en gebruiken standaard insights gebaseerd op data. En dat wordt minder gezien door de rest van het bedrijf.

Marketingteams zijn vooral bezig met de consument en verwaarlozen de interne communicatie, de belangrijke stakeholders daargelaten. Marketeers moeten zich dus meer bewust worden van hoe andere collega&;s en afdelingen over de hun werk denken. Want, zo waarschuwt Research Now, het gebruik aan ‘marketingbewustzijn’ kan op termijn het product schaden.

55 procent van de ondervraagden bijvoorbeeld gelooft dat marketing goed samenwerkt met research en development, een gebied waar marktkennis juist waarde aan het product kan toevoegen. 52 procent geeft aan dat hun marketingafdeling goed met de klantenservice samenwerkt.

Uit het onderzoek blijkt de andere afdelingen behoefte hebben aan een effectievere samenwerking met de marketeers. 80 procent van de ondervraagden ziet graag dat het marketingteam effectief samenwerkt met de klantenservice, 81 procent wil dat het effectief met R&D  samenwerkt.

De oplossing? Natuurlijk het welbekende afbreken van de silos, maar ook meer aandacht besteden aan de interne communicatie. Dus ook intern het marketingverhaal beter vertellen.

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in