Overslaan en naar de inhoud gaan

VUmc verzoekt stopzetten omstreden programma

Het VU medisch centrum heeft RTL en tv-producent Eyeworks verzocht met het programma '24 uur tussen leven en dood' te stoppen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Amsterdamse ziekenhuis diende het verzoek bij RTL Nederland in omdat er de afgelopen dagen steeds meer onrust ontstond onder patiënten en medewerkers. Een speciaal ingesteld meldpunt leverde in een dag 400 reacties op. Volgens het VUmc is "de eerder gemaakte afweging tussen de privacy van kwetsbare patiënten en het publiek belang is niet houdbaar gebleken."

related partner content for mobile comes here

"VUmc is tot de conclusie gekomen dat de nu ontstane onrust niet opweegt tegen de beoogde doelstellingen met dit programma: inkijk in de zorg, transparantie en voorlichting. VUmc vraagt Eyeworks en RTL Nederland af te zien van verdere uitzending en treedt met beide daarover in overleg," aldus Elmer Mulder, de voorzitter van de raad van bestuur van het ziekenhuis.

Woensdagavond ontstond de commotie rondom , omdat bleek dat niet altijd vooraf toestemming was gevraagd aan de patiënten om te filmen. Volgens het VUmc blijkt dat de gehanteerde procedure, waarbij patiënten achteraf de beelden konden terugzien en dan alsnog konden weigeren mee te werken, niet tot het gevoel van veiligheid en zorgvuldigheid heeft geleid.

Naar aanleiding van deze situatie bezint VUmc zich er op hoe in de toekomst via de media inzicht kan worden gegeven in de organisatie en haar taken. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in