Vervreemdende figuren in de N8


De affiches met vervreemdende figuren en een uitgesproken typografie doken de afgelopen maand op in Amsterdam. Ze maakten deel uit van de nieuwe campagne die branding en digital bureau Festina Lente Collective samen met grafisch vormgever Bas Koopmans ontwikkelde voor de Museumnacht Amsterdam 2012.
Wie vanaf 3 oktober door de stad rijdt of loopt, kan het niet ontgaan: overal duiken affiches op met vervreemdende figuren en een uitgesproken typografie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOp zaterdag 3 november werd voor de dertiende keer de Museumnacht (N8) Amsterdam georganiseerd. Voor deze editie werkte N8 na zes jaar samenwerking met interactief ontwerpbureau Grrr voor het eerst samen met Festina Lente Collective.
Dit project kwam via twee ingangen tot stand. Terwijl Remy Harrewijn, oprichter en creative director van Festina Lente Collective, in gesprek was met de organisatie over een samenwerking, benaderde Sarah Berckenkamp, projectleider van N8, de vormgever Bas Koopmans (alias Baster) omdat zijn werk haar aansprak. Festina Lente bleek Koopmans ook regelmatig te vragen voor één van hun opdrachten.
Festina Lente is geen traditioneel reclamebureau of klassiek productiebedrijf, maar een bureau dat visuele merkidentiteiten creëert zowel offline als online. Het kleine vaste team werkt samen met externe vormgevers en designers in alle vormen en maten uit het eigen netwerk
Oneindige route
Snel was het hen duidelijk dat meer nodig was dan alleen een campagnebeeld en een website. Naast de campagne voor de Museumnacht, ontwikkelde Festina samen met Baster daarom ook de nieuwe identiteit voor N8. Harrewijn: ‘N8 is niet alleen de organisator van de Museumnacht, maar veel meer: een eventbureau, een kenniscentrum. Wij hebben hen geholpen zich duidelijker te presenteren en te profileren. Dat was ook de reden om twee websites te ontwerpen: één site die alleen relevant is voor de bezoekers van de Museumnacht, de ander is voor N8 en relevant voor de professionele kring.’
Een uitgesproken typografie met veel contrast is kenmerkend voor het werk van Bas Koopmans. Dat geldt ook voor de identiteit van N8 in de heldere kleuren zwart en blauw (van de nacht) en wit. ‘Met het N8 logo kun je niet zo verschrikkelijk veel’, geeft Koopmans toe. ‘Ik heb de vorm van de acht benaderd als een oneindige route. Zo werd het een visueel ding met een lettertype die uit dezelfde vormtaal is ontworpen en waarvan veel letters een in- en een uitsluitende vorm hebben. Het is misschien geen groot conceptueel idee, maar wel een duidelijk visueel statement”, zegt de ontwerper.
Die identiteit vormt de basis voor de nieuwe Museumnacht-campagne. Deze moet een nieuw, jong publiek gaan trekken, weet ook de organisatie. ‘We moeten zorgen dat we aansluiting hebben met een groep uitgaansmensen die niet zo snel naar een museum gaan’, zeggen ze. ‘De Museumnacht is daarvoor een supergoede showcase’, zegt Harrewijn.
Theaterachtig
De postercampagne communiceert direct. Deze bestaat uit drie totaal verschillende personages die toch herkenbaar zijn als ‘familie’. Het gemeenschappelijke kenmerk is dat ze iets raars, iets vervreemds bezitten. Ze geven de diversiteit van het publiek aan, zonder archetypisch te zijn. De theatrale lijst om de portretten leent elementen uit de N8- identiteit. Het door Koopmans ontworpen lettertype vormt een dragend, aanwezig element. De keuze voor een gordijn als achtergrond zorgt voor een authentiek, theaterachtig gevoel. Het geheel van die elementen roept de associatie op met verbazing, lol, een wereld die je niet kent, de ontdekkingstocht naar die onbekende wereld. ‘Het contrastrijke beeld is in balans: het is modieus èn klassiek, het roept een emotie op zonder te choqueren maar is ook geen veilige keuze’, verklaart Koopmans.
Naast al deze uitingen is een app ontwikkeld die praktische informatie bevat en fungeert als druktemeter. De gebruiker kan precies zien bij welke musea tijdens de Museumnacht eindeloos lange rijen staan. Je ziet tevens welke musea in de buurt een goed - niet druk - alternatief vormen.
Op 3 oktober, een maand voordat de Museumnacht invalt, wordt de campagne gelanceerd. Op billboards en in krant de metro zal een bombardement van vervreemdende figuren de stad gaan kleuren.
Bekijk de hele campagne op Creatie.nl.
Creatie
Creative direction: Remy Harrewijn (Festina Lente Colective)
Art direction en grafische vormgeving: Bas Koopmans (Baster)
Interaction design: Ronny Wieckardt
Technical direction: Tom Walter (Festina Lente Collective)
Web development: Marvin de Bruin (Festina Lente Collective)
Web development: Roeland de Betue (Festina Lente Collective)
Fotografie: Leon Hendrickx
Post fotografie: Jan Hibma
Styling: Minke Lunter
Make up: Kira Kroegman
Productie: Funs Ebus (Festina Lente Collective)
Productie assistent: Sarah Meers (Festina Lente Collective)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid