'Vakgenoten!' – De Troonrede van Wouter Glaser
Door technologie transformeren we van een oude naar een nieuwe economie. Was vroeger alles vooral centraal geregeld, tegenwoordig leven we in tijden van radicale decentralisatie. Via AirBnB kunnen we opeens een woonhuis tot hotelkamer omtoveren, met Spotify delen we samen meer muziek dan we kunnen beluisteren en de ontwikkeling van het 3D printen gaat een wereldmacht als China geen nieuwe economische groei opleveren. Inherent daaraan verandert ons vak met een snelheid die niet iedereen kan bijhouden. Hoe gaan we daarmee om?
1.Marketing, verkoop en product smelten samen
Bij crowdfunding platform IndyGoGo kun je de Scanadu Scout kopen. Een apparaatje dat in Star Trek te zien was en waarmee je bij een persoon direct kunt zien hoe het met de vitale levensfuncties is gesteld. Voordat de ontwikkelaar via het platform 1,6 miljoen dollar ophaalde was de Scanadu Scout vooral een droom. Door een kek filmpje, overtuigende teksten, gelikte third party endorsements en media-aandacht, werden er 6.000 apparaatjes verkocht, nog voordat er één echt was gerealiseerd. Direct winst maken, in plaats van eerst verlies lijden door een investering en dan gelijk proberen geld te verdienen. Voor soortgelijke campagnes liggen hier kansen voor bureaus, de juiste aandacht en publiciteit maken het verschil tussen succes en falen van deze projecten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
2. Meedelen in succes en meevoelen in falen
Als je overtuigd bent van je kwaliteit zou je voor een deel van je inkomsten afhankelijk kunnen zijn van het succes dat je realiseert voor een merk of product. Bijvoorbeeld door slechts 50 procent van de uren in rekening te brengen. Als de klant door de hulp van het bureau de afgesproken KPI’s haalt volgt een uitbetaling van 100 procent. In totaal 150 procent bij het behalen van de doelstelling van het uurtarief, waarmee je de campagne op een ander level brengt. Je bent van elkaar afhankelijk. Noodzakelijk in een tijd zoals deze, waarbij het meer dat ooit draait om meetbaar resultaat.
3. Scope wordt internationaler
Alle succesvolle bedrijven kunnen via technologie een wereldwijde markt aanboren. Dit terwijl marketing, pr en reclame vooral lokale aangelegenheden zijn waarbij expertise, netwerk en culturele achtergrond noodzakelijk zijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat je vanuit Nederland een wereldwijde markt bedient zonder afhankelijk te zijn van grote bureaunetwerken? Een mogelijke oplossing is coöperatieve samenwerking met bureaus in het buitenland. In 2014 gaan de eerste initiatieven op dit gebied het licht zien.
2014 is het laatste jaar van zeven magere jaren en zal het tijdperk van de nieuwe economie definitief inluiden. Wij zijn er klaar voor!
Wouter Glaser is oprichter van Glasnost, een communicatiebureau dat bedrijven helpt aandacht te krijgen door middel van influencer marketing, pr en social strategieën.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid