Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends in de reiswereld: Crusj

Sinds deze week is de nieuwe online touroperator Crusj in de lucht. Crusj organiseert reizen voor hoger opgeleide singles tussen de 25 en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sinds deze week is de nieuwe online touroperator in de lucht. Crusj organiseert reizen voor hoger opgeleide singles tussen de 25 en 40 jaar, maar dan volgens een nieuw concept. Voor pakketreizen is in ieder geval geen plek meer, want daar zit de doelgroep niet meer op te wachten, aldus de kersverse directeur Emma Blanchard. Een gesprek over het nieuwe ondernemen in de reisbranche.

related partner content for mobile comes here

Volgens Blanchard stelt de doelgroep tegenwoordig heel andere eisen, en hebben pakketreizen hun langste tijd gehad. ‘We willen met Crusj een nieuw concept van touroperating neerzetten. Het draait bij ons om het hotel dat in zijn geheel is afgehuurd voor onze singles. Daarnaast willen we af van de traditionele manier van het boeken van een vakantie. We storten ons volledig op online. Pakketreizen zijn niet meer van deze tijd. Dit jaar gaat het nog wel op de traditionele manier, maar vanaf volgend jaar kun je bij ons alleen je Crusj-hotel boeken. Je kiest zelf hoeveel dagen je gaat en je regelt zelf je ticket. Door alle lowcost vliegtuigmaatschappijen en internet zal er, naar mijn mening, binnen een paar jaar geen plek meer zijn voor de traditionele manier van touroperating. Het is een zinkend schip. De branche is toe aan vernieuwing.’

Blanchard (27) studeerde rechten en komt niet uit een ondernemersgezin. ‘Na een stage bij een advocatenkantoor wist ik echter één ding zeker: dit ga ik niet de rest van mijn leven doen! Na mijn afstuderen ben ik aan de slag gegaan bij touroperator First Choice Nederland. Hier deed ik juridische zaken, maar kreeg ook de kans om wat op marketinggebied te doen. Ik bedacht het en voerde het van A tot Z uit (inclusief het omkopen van Turkse douanebeambten zodat onze artikelen op tijd op de bestemmingen zouden arriveren…). BabyWorld heb ik in één jaar tijd op 20 bestemmingen neergezet en is een groot succes gebleken. BabyWorld wordt nu nog altijd gevoerd door Tui Nederland- dat in mei 2009 First Choice overnam.’

Kop koffie
Maar na de integratie verdween het ondernemersklimaat in de organisatie. ‘Dus ben ik voor mezelf begonnen. Dirk Braam (oud-directeur First Choice Nederland) had het idee voor single vakanties al een tijdje in zijn hoofd. Samen hebben we het idee verder uitgedacht. Tijdens een kop koffie met Adri Hendriks (directeur Bizztravel) hebben we besloten om het idee uit te gaan voeren. We zijn met z’n drieën aandeelhouder en ik ben als directeur aangesteld, en volgens de Reisrevue de jongste directeur touroperating ooit. Ondernemen is het leukste wat er is. Een idee creëren, uitvoeren, branden. Het is echt waanzinnig als je product er eenmaal staat.’

Is het niet lastig om voet aan de grond te krijgen in de reiswereld, willen jullie daarom geen pakketreizen aanbieden? ‘Nee, het is juist niet lastig. Wij laten onze gasten vrij om zelf hun vlucht te regelen. Dit houdt in dat onze organisatie zich niet in de traditionele chartervlucht ‘wereld’ hoeft te begeven. Wij gaan wel aangeven waar de goedkope vluchten geboekt kunnen worden en als er behoefte aan is dan kunnen wij dit ook voor de gasten verzorgen. Daarnaast maken we juist geen gebruik van reisbureaus maar zoeken direct contact met de singles via de social media, zoals Facebook en LinkedIn.’

‘Wij geloven meer in mond-tot-mond aanbevelingen en niet in het door de strot duwen van dure reisgidsen en TV-campagnes, voor producten die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn.’

Wat is het grootste risico voor jullie? ‘Dat onze vertrekdata gegarandeerd zijn. Als we niet genoeg gasten krijgen, verliezen wij er financieel op. Het hotel moeten we sowieso betalen of we het nu vol boeken of niet. Dit risico is voorzien en hoort bij het ondernemerschap: no guts, no glory ;-)’

Jullie propositie is Meeting Friends, hier lijkt me ook een mooie rol weggelegd voor social media… ‘Meeting Friends is wat ons betreft alleen geënt op samen dingen doen op vakantie. Via social media houden we echter wel contact met onze doelgroep, voorzien hen van nieuws over Crusj en vragen hen ons te helpen met het verbeteren en aanvullen van onze vakantie-ideeën.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in