Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond en Hartstichting bekritiseren nieuw Voedselkeuzelogo

De Consumentenbond en de Hartstichting vinden het nieuwe Voedselkeuze logo dat deze week door Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijen is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beide organisaties vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria. Maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaats gemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen. De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.

related partner content for mobile comes here

De Consumentenbond en Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn met het Klavertje logo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik: een groen klavertje duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje staat voor minder gezonde producten en tussendoortjes.

Het bedrijf volgde de kritiek en adviezen van de Gezondheidsraad in 2008 op. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit een groen of blauw logo. Zo worden tussendoortjes, snacks, sauzen etc. voortaan aangeprezen met een blauw 'bewuste' keuze logo in plaats van een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond is dan 'groen'.

Positief is volgens beide organisaties dat er nu wordt aangegeven dat iets een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is binnen de productgroep en dat 'nepvezels' niet meer meetellen in het vezelcriterium. “Maar bij het maken van het nieuwe logo zijn de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum vooral aangepast aan de wensen van de fabrikanten en niet andersom zoals aanbevolen door de Gezondheidsraad.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in