Consumentenbond en Hartstichting bekritiseren nieuw Voedselkeuzelogo


Beide organisaties vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria. Maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaats gemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen. De organisaties betreuren het ook dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.
De Consumentenbond en Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn met het Klavertje logo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik: een groen klavertje duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje staat voor minder gezonde producten en tussendoortjes.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet bedrijf volgde de kritiek en adviezen van de Gezondheidsraad in 2008 op. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit een groen of blauw logo. Zo worden tussendoortjes, snacks, sauzen etc. voortaan aangeprezen met een blauw 'bewuste' keuze logo in plaats van een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond is dan 'groen'.
Positief is volgens beide organisaties dat er nu wordt aangegeven dat iets een 'gezondere' of 'bewuste' keuze is binnen de productgroep en dat 'nepvezels' niet meer meetellen in het vezelcriterium. “Maar bij het maken van het nieuwe logo zijn de voedingsrichtlijnen van het Voedingscentrum vooral aangepast aan de wensen van de fabrikanten en niet andersom zoals aanbevolen door de Gezondheidsraad.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid