Soa Aids Nederland maakt samen met jongeren Postbus 51-spotjes
Een maand lang heeft Soa Aids Nederland samen met reclamebureau VANABBETOTVESSEM en de social marketeers van Redchocolate bezoekers van zes jongerenplatformen (girlscene.nl, beautygloss.nl, flabber.nl, skoften.net, expreszo.nl, funx.nl) gevraagd mee te denken over ‘het ideale condoommoment’.
Hieruit ontstonden zes scenario’s die zijn verwerkt tot drie Postbus 51-spots.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisCo-creatie was niet het enige doel om gebruik te maken van online jongerenplatformen, het vormde tevens een onderdeel van de campagne: ‘Je laat jongeren immers nadenken over hoe hun eigen ideale “condoommoment” eruit ziet. Bovendien wordt het, door het open karakter van de online campagne, voor jongeren op deze manier ook gelijk duidelijk hoe hun leeftijdsgenoten hiermee omgaan’, aldus Daan Sip van Redchocolate.
In mei vroegen twee creatieven, Ronald en Michiel, van het reclamebureau VANABBETOTVESSEM via video’s medewerking van de bezoekers van de zes jongerensites. Voor elk platform werden wekelijks platformspecifieke video’s gemaakt. De video’s zijn ruim 160 duizend keer bekeken. In deze video’s vroegen de twee input op vier dimensies: de setting, de acteurs, de gespreksopener en de ‘condoombewaarplek’.
De 21.336 geschreven antwoorden van jongeren op de vragen, vormden de input voor polls die een week later werden gepresenteerd. Op de polls werd 60.947 keer gestemd. Op deze manier ontstonden zes scenario’s die vervolgens zijn verwerkt tot de drie Postbus 51-spots. Elk scenario is bepaald door een specifiek platform. Zo is er een scenario bepaald door de urban jongeren van FunX.nl, maar ook door de meisjes van Beautygloss.nl of de homoseksuele mannen van Expreszo.nl. De spots bestaande uit de platformspecifieke scenario’s zijn met een making of video in première gegaan op alle zes platformen.
Daan Sip: ‘We hebben geprobeerd de groep "Nederlandse jongeren" op te delen en hen op specifieke platformen te benaderen.’
Belangrijk voor het succes van deze campagne was dat in de video’s werd gerefereerd aan de antwoorden van de voorafgaande week en dat uitkomsten en beslissingen werden toegelicht. Ook op de webfora van de verschillende platformen waren de twee creatieven actief. Op deze manier moest duidelijk worden gemaakt dat er naar de jongeren werd geluisterd en dat er iets met de input werd gedaan.
Op www.vrijsoavrij.nl werden de discussies van jongeren op de verschillende platformen aan elkaar gekoppeld. Voor geïnteresseerden was er achtergrond- en afzenderinformatie te vinden. 12 van Nederlands populairste ‘YouTube Artists’ werden ook gevraagd mee te doen. Deze jongeren die met hun videoproducties op YouTube meer dan 600 duizend abonnees aanspreken, hadden op vrijsoavrij.nl een online plek waar zij, samen met hun kijkers, aan een eigen scenario konden werken. Dylan Haegens, één van de YouTube Artists, vertolkt de hoofdrol in dit scenario dat uiteindelijk verwerkt is tot een Postbus 51-spot. Voor inhoudelijke informatie over soa’s en veilig vrijen werd doorverwezen naar sense.info.
Nu het co-creatietraject is afgesloten met een première van de eigen spots binnen de communities, wordt vrijsoavrij.nl met ingang van 1 september in zijn geheel verplaatst naar sense.info.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid