
Voor de spam moest wel gewoon 1,50 euro betaald worden. De Opta had honderden klachten over deze diensten ontvangen via spamklacht.nl.
SD&P biedt de diensten aan onder de namen Yamtalk en MT50. Door hun mobiele nummer in te voeren op een website konden consumenten kans maken op bijvoorbeeld een laptop, aldus SD&P. Vervolgens stuurde SD&P aanmeld-sms’jes naar deze 06-nummers waarin werd vermeld dat, om kans te maken op de prijs, een sms-abonnement moest worden afgesloten. SD&P controleerde hierbij niet of iemand zijn eigen 06-nummer op de site ingevuld had. Maar de vervolgberichten hadden niets meer te maken met de in het vooruitzicht gestelde prijs. Bovendien ontbrak in de vervolgberichten een geldige afmeldmogelijkheid. Dit maakte het voor een consument moeilijk om van het sms-abonnement af te komen.
Vacatures
Communicatiemedewerker
AVROTROSProduct Marketing Manager EMEA
Legrand AV Netherlands BVOnline Advertising Consultant (NL)
VONQOp diverse internetfora is veelvuldig geklaagd over de onduidelijke en ingewikkelde afmeldmogelijkheid van SD&P. Onderzoek van Opta toonde aan dat de sms-aanbieder minstens 1,4 miljoen aanmeldberichten zonder voorafgaande toestemming heeft verstuurd. Bovendien heeft SD&P zonder voorafgaande toestemming nog eens 9 miljoen vervolgberichten verzonden zonder daarin een geldige afmeldmogelijkheid te vermelden.
SD&P had nog tot begin deze maand de tijd gekregen om bij de rechter een voorlopige voorziening aan te vragen tegen de Opta-publicatie van het boetebesluit. Dit heeft het bedrijf niet gedaan en daarom heeft de telecomwaakhond het boetebesluit en bijbehorend bezwaarbesluit gepubliceerd.
SD&P gaat bij de rechter tegen beide besluiten in beroep.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee