'3d-markt significant gegroeid'


Dat blijkt uit het PwC-rapport '3D Here and now: a goose that lays a golden egg'. Volgens dit internationale rapport zal in 2015 meer dan 15% van alle films geproduceerd worden in 3d. Steeds meer bioscooptheaters maken hun filmzalen geschikt voor 3d-projectie.
Van de twintig grootste kassuccessen in de eerste negen maanden van 2010 waren er maar liefst acht in 3d. Ter vergelijking: in heel 2009 waren dat er nog maar drie. De grootste drie filmhits van 2010 waren allen een 3d-film, namelijk ToyStory 3, Avatar en Alice in Wonderland. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van PwC, getiteld '3D Here and now: a goose that lays a golden egg'. Volgens
Sander Kranenburg, verantwoordelijk voor de entertainment- en mediapraktijk van PwC: 'De filmindustrie worstelde tot voor kort nog met de nodige issues, maar inmiddels heeft hij de nodige stappen gezet met betrekking tot standaardisering van de Blu-ray 3D specificaties en de ontwikkeling van HDMI 1.4 die 3d-technologie ondersteunt. Ook het kassucces van Avatar heeft het bewustzijn van de mogelijkheden van 3d en de honger van consumenten naar 3d-films aangewakkerd.'
De trend gaat volgens PwC ook aan Nederland niet voorbij. Vorige week kondigde producent-regisseur Reinout Oerlemans aan een 3d-film over de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz te gaan maken. Ook de bioscopen digitaliseren in een rap tempo. Nederland is koploper in Europa: naar verwachting zullen bijna alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters binnen twee jaar digitaal zijn en zal het aantal 3d-filmdoeken aanzienlijk worden uitgebreid.
3d tv
De markt voor 3d-televisies is minder ontwikkeld dan die van de filmindustrie, terwijl de ontwikkeling van toestellen van wezenlijk belang is voor de groei van 3d-content. Maar de hoge prijs van de toestellen, de zware brillen die nodig zijn om te kunnen kijken en het gebrek aan 3d-films en -games remmen de groei. Toch verwacht PwC een verdere daling van de prijs. 'Bovendien zullen grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen en het WK-voetbal, aangespoord door reclamecampagnes op termijn een impuls geven aan de verkoop van 3d-televisies', zegt Kranenburg.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Games
De markt voor 3d-games zal pas echt explosief groeien wanneer de nieuwe generatie consoles beschikbaar is. Ook de ontwikkeling van de 3d-pc markt loopt achter op de filmindustrie en zit nog in de 'early adopter'-fase. Hun hoge prijs maakt de reeds beschikbare 3d-laptops nog niet aantrekkelijk voor een brede doelgroep, meldt PwC. Met betrekking tot mobiele telefoons zijn er nog steeds problemen met de interopereerbaarheid tussen de verschillende mobiele telefoons.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid