Overslaan en naar de inhoud gaan

'3d-markt significant gegroeid'

Het afgelopen jaar is de 3d-film definitief doorgebroken. Ook de markt voor 3d-televisie en -games groeide significant.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het PwC-rapport '3D Here and now: a goose that lays a golden egg'. Volgens dit internationale rapport zal in 2015 meer dan 15% van alle films geproduceerd worden in 3d. Steeds meer bioscooptheaters maken hun filmzalen geschikt voor 3d-projectie.
Van de twintig grootste kassuccessen in de eerste negen maanden van 2010 waren er maar liefst acht in 3d. Ter vergelijking: in heel 2009 waren dat er nog maar drie. De grootste drie filmhits van 2010 waren allen een 3d-film, namelijk ToyStory 3, Avatar en Alice in Wonderland. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van PwC, getiteld '3D Here and now: a goose that lays a golden egg'. Volgens
Sander Kranenburg, verantwoordelijk voor de entertainment- en mediapraktijk van PwC: 'De filmindustrie worstelde tot voor kort nog met de nodige issues, maar inmiddels heeft hij de nodige stappen gezet met betrekking tot standaardisering van de Blu-ray 3D specificaties en de ontwikkeling van HDMI 1.4 die 3d-technologie ondersteunt. Ook het kassucces van Avatar heeft het bewustzijn van de mogelijkheden van 3d en de honger van consumenten naar 3d-films aangewakkerd.'
De trend gaat volgens ook aan Nederland niet voorbij. Vorige week kondigde producent-regisseur Reinout Oerlemans aan een 3d-film over de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz te gaan maken. Ook de bioscopen digitaliseren in een rap tempo. Nederland is koploper in Europa: naar verwachting zullen bijna alle Nederlandse bioscopen en filmtheaters binnen twee jaar digitaal zijn en zal het aantal 3d-filmdoeken aanzienlijk worden uitgebreid.

related partner content for mobile comes here

3d tv
De markt voor 3d-televisies is minder ontwikkeld dan die van de filmindustrie, terwijl de ontwikkeling van toestellen van wezenlijk belang is voor de groei van 3d-content. Maar de hoge prijs van de toestellen, de zware brillen die nodig zijn om te kunnen kijken en het gebrek aan 3d-films en -games remmen de groei. Toch verwacht PwC een verdere daling van de prijs. 'Bovendien zullen grote sportevenementen, zoals de Olympische Spelen en het WK-voetbal, aangespoord door reclamecampagnes op termijn een impuls geven aan de verkoop van 3d-televisies', zegt Kranenburg.

Games
De markt voor 3d-games zal pas echt explosief groeien wanneer de nieuwe generatie consoles beschikbaar is. Ook de ontwikkeling van de 3d-pc markt loopt achter op de filmindustrie en zit nog in de 'early adopter'-fase. Hun hoge prijs maakt de reeds beschikbare 3d-laptops nog niet aantrekkelijk voor een brede doelgroep, meldt PwC. Met betrekking tot mobiele telefoons zijn er nog steeds problemen met de interopereerbaarheid tussen de verschillende mobiele telefoons.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in