Overslaan en naar de inhoud gaan

Scepsis over EU, geen vertrouwen in euro

De populariteit van de euro is nog verder gedaald en ook in de Europese Unie heeft de Nederlander geen vertrouwen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit het Life & Living onderzoek van Trendbox onder ruim duizend Nederlanders. Slechts 15 procent van de ondervraagden is van mening is dat de euro goed is voor Nederland. Een meerderheid (57 procent) vindt juist van niet, meer dan een verdubbeling sinds januari 2002. Niet alleen de populariteit van de Euro, maar ook die van de Europese Unie is sinds de invoering van de munt dalende, zo blijkt uit het al vijftien jaar lopende onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Aan de vooravond van de Europese verkiezingen blijkt, dat de meerderheid van Nederland een zeer afwachtende houding ten aanzien van de Europese Unie inneemt. Volgens een derde van de Nederlanders zal de recente uitbreiding van de EU goed kunnen uitpakken, omdat men verwacht dat Nederlandse bedrijven meer kunnen exporteren. Maar tweederde heeft hierover zo zijn twijfels.

Ook op het persoonlijke vlak aarzelt de consument. De helft van alle Nederlanders weet niet of men zelf persoonlijk profijt heeft van het Nederlandse lidmaatschap van de Europese Unie. Degenen die zich wel een mening hebben gevormd, zijn over het algemeen sceptisch. Bijna vier op de tien Nederlanders zijn van mening dat men er zelf geen profijt van zal hebben.

De indruk ontstaat bij de onderzoekers dat de politieke signalen uit de verkiezingstijd, die inspelen op meer zeggenschap van Nederland over interne aangelegenheden, de euroscepsis bij de kiezer alleen maar aanwakkeren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in