Overslaan en naar de inhoud gaan

Religie aanstootgevender dan sex

In het afgelopen jaar werd meer aanstoot genomen aan religieuze symboliek in reclame, dan aan sex en naakt. Dat blijkt uit een rapport van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij drie van de vier advertenties die de meeste controversie veroorzaakten in 2004, kwamen er klachten op religieuze gronden. Het ging om een parodie op het laatste avondmaal, een live geboorte bij een kerstspel en een woordspeling over onbevlekte ontvangenis.

related partner content for mobile comes here

De meest aanstootgevende advertentie was een poster voor Shameless, een comedy op het Britse Channel 4 over een asociale familie in Manchester. Op de promotieposter stond het gezin afgebeeld in de stijl van Leonardo da Vinci’s Laatste Avondmaal. De ASA verwierp de 264 klachten met als argument dat de oude meester geparodiëerd werd, niet de religieuze gebeurtenis. Over een poster van Levonelle, een morning-after pil, kwamen 182 klachten. De pay-off van de poster luidde ‘Immaculate contraception? If only’ (in het Nederlands werkt de woordspeling niet, maar de vertaling luidt: ‘Onfeilbare contraceptie? Was het maar waar’). Hiervan vond de ASA wél dat hij op grotere schaal aanstoot kon geven.
In dit soort gevallen moet de ASA beoordelen of de belediging voor een minderheid zó serieus is, dat een meerderheid de advertentie moet worden onthouden.

In 2004 kreeg de ASA 12.711 klachten binnen over printcampagnes, dat is ruim tien procent minder dan het jaar ervoor. Naar 827 advertenties werd onderzoek gedaan, en 77 procent van de klachten werd gegrond verklaard. 1835 Advertenties moesten worden aangepast of teruggetrokken, dat was acht procent meer dan een jaar eerder.

Bron: Newsfox

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in