Religie aanstootgevender dan sex
Bij drie van de vier advertenties die de meeste controversie veroorzaakten in 2004, kwamen er klachten op religieuze gronden. Het ging om een parodie op het laatste avondmaal, een live geboorte bij een kerstspel en een woordspeling over onbevlekte ontvangenis.
De meest aanstootgevende advertentie was een poster voor Shameless, een comedy op het Britse Channel 4 over een asociale familie in Manchester. Op de promotieposter stond het gezin afgebeeld in de stijl van Leonardo da Vinci’s Laatste Avondmaal. De ASA verwierp de 264 klachten met als argument dat de oude meester geparodiëerd werd, niet de religieuze gebeurtenis. Over een poster van Levonelle, een morning-after pil, kwamen 182 klachten. De pay-off van de poster luidde ‘Immaculate contraception? If only’ (in het Nederlands werkt de woordspeling niet, maar de vertaling luidt: ‘Onfeilbare contraceptie? Was het maar waar’). Hiervan vond de ASA wél dat hij op grotere schaal aanstoot kon geven.
In dit soort gevallen moet de ASA beoordelen of de belediging voor een minderheid zó serieus is, dat een meerderheid de advertentie moet worden onthouden.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn 2004 kreeg de ASA 12.711 klachten binnen over printcampagnes, dat is ruim tien procent minder dan het jaar ervoor. Naar 827 advertenties werd onderzoek gedaan, en 77 procent van de klachten werd gegrond verklaard. 1835 Advertenties moesten worden aangepast of teruggetrokken, dat was acht procent meer dan een jaar eerder.
Bron: Newsfox
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid