Overslaan en naar de inhoud gaan

PR doet meer voor je merkwaarde dan advertising

PR is wellicht belangrijker voor de merkwaarde dan advertising, met name voor bedrijven die gecompliceerde producten of diensten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Let wel, het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Context Analytics in opdracht van het pr-bureau Text 100.

related partner content for mobile comes here

Enkele bevindingen:

  • Gemiddeld heeft 27 procent van de merkwaarde verband met de manier waarop het merk door de pers wordt beschreven.
  • In sectoren waar consumenten veel research plegen voordat ze tot een aankoop overgaan, tellen de pr-inspanningen voor bijna de helft van de merkwaarde. Bij computers bijvoorbeeld ligt het percentage op 47 procent; 16 maal zoveel als bij persoonlijke verzorgingsproducten.

De onderzoekers concluderen dat hoe complexer een product, des te meer onderzoek consumenten moeten plegen in de categorie. Betrouwbare informatie van objectieve bronnen is in dat geval een stuk overtuigender dan informatie uit advertenties.

In onderstaande tabel laten sommige categorieën een sterke link tussen hun aanwezigheid in de media en het merk zien, zoals computing, automotive en consumentenelektronica.

< SIZE=1>Klik op grafiek voor grotere afbeelding<#/FONT>

De onderzoekers menen dat de merken in deze categorieën veel aandacht moeten schenken aan social media en de wijze waarop de merknaam wordt beinvloed door communities.

Methodiek

Text 100 en Context Analytics hebben een model ontwikkeld dat de ROI van pr uitrekent. Bedrijven kunnen hierdoor exact de impact van hun pr-activiteiten op ondere andere sales uitrekenen.

De methodiek bestaat uit het meten van de verbanden tussen media-metrics, perceptie van consumenten, consumentengedrag en uiteindelijke verkoop. Bedrijven kunnen aan de hand van deze uitkomsten bepalen welke vormen aandacht in de media de meeste impact heeft op hun business. De onderzoekers hebben merken onderzocht uit Interbrand’s Beste Global Brands 2008.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in