PR doet meer voor je merkwaarde dan advertising


Let wel, het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Context Analytics in opdracht van het pr-bureau Text 100.
Enkele bevindingen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- Gemiddeld heeft 27 procent van de merkwaarde verband met de manier waarop het merk door de pers wordt beschreven.
- In sectoren waar consumenten veel research plegen voordat ze tot een aankoop overgaan, tellen de pr-inspanningen voor bijna de helft van de merkwaarde. Bij computers bijvoorbeeld ligt het percentage op 47 procent; 16 maal zoveel als bij persoonlijke verzorgingsproducten.
De onderzoekers concluderen dat hoe complexer een product, des te meer onderzoek consumenten moeten plegen in de categorie. Betrouwbare informatie van objectieve bronnen is in dat geval een stuk overtuigender dan informatie uit advertenties.
In onderstaande tabel laten sommige categorieën een sterke link tussen hun aanwezigheid in de media en het merk zien, zoals computing, automotive en consumentenelektronica.
<#FONT SIZE=1>Klik op grafiek voor grotere afbeelding<#/FONT>
De onderzoekers menen dat de merken in deze categorieën veel aandacht moeten schenken aan social media en de wijze waarop de merknaam wordt beinvloed door communities.
Methodiek
Text 100 en Context Analytics hebben een model ontwikkeld dat de ROI van pr uitrekent. Bedrijven kunnen hierdoor exact de impact van hun pr-activiteiten op ondere andere sales uitrekenen.
De methodiek bestaat uit het meten van de verbanden tussen media-metrics, perceptie van consumenten, consumentengedrag en uiteindelijke verkoop. Bedrijven kunnen aan de hand van deze uitkomsten bepalen welke vormen aandacht in de media de meeste impact heeft op hun business. De onderzoekers hebben merken onderzocht uit Interbrand’s Beste Global Brands 2008.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid