Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame wekt geen vertrouwen

Vertrouwen is een kwestie van conditionering, zegt de Duitse hersenonderzoeker Henning Scheich. Met die wetenschap in hun achterhoofd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onzekerheid troef in deze sombere tijden. Het consumentenvertrouwen zakt met elke economische onheilstijding verder in. Heeft het zin om dan toch te adverteren met een vertrouwenwekkende boodschap? Nee, zegt Scheich. Tenzij je die boodschap vergezeld laat gaan van daden. Mensen leren namelijk van hun ervaringen met producten. Als die positief zijn, dan ontstaat er vertrouwen. Zeker wanneer er negatieve ervaringen met producten van anderen tegenover staan.

related partner content for mobile comes here

Het gaat er dus niet om de consument te beloven dat een product goed is maar ervoor te zorgen dat hij ervaart dat het goed is. En dat telkens opnieuw. Zo bouw je vertrouwen op. En wat als het vertrouwen geschonden is? Wat kunnen bijvoorbeeld de banken nog doen om hun klanten terug te winnen? Een openbaar excuus zou een goed begin zijn, vindt Scheich. Toegeven dat je fouten hebt gemaakt, is een noodzakelijke voorwaarde om een tweede kans te krijgen. Daarna is het zaak ervoor te zorgen dat de klant in het vervolg louter aangenaam verrast is over wat hij geleverd krijgt.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in