Reclame wekt geen vertrouwen
Onzekerheid troef in deze sombere tijden. Het consumentenvertrouwen zakt met elke economische onheilstijding verder in. Heeft het zin om dan toch te adverteren met een vertrouwenwekkende boodschap? Nee, zegt Scheich. Tenzij je die boodschap vergezeld laat gaan van daden. Mensen leren namelijk van hun ervaringen met producten. Als die positief zijn, dan ontstaat er vertrouwen. Zeker wanneer er negatieve ervaringen met producten van anderen tegenover staan.
Het gaat er dus niet om de consument te beloven dat een product goed is maar ervoor te zorgen dat hij ervaart dat het goed is. En dat telkens opnieuw. Zo bouw je vertrouwen op. En wat als het vertrouwen geschonden is? Wat kunnen bijvoorbeeld de banken nog doen om hun klanten terug te winnen? Een openbaar excuus zou een goed begin zijn, vindt Scheich. Toegeven dat je fouten hebt gemaakt, is een noodzakelijke voorwaarde om een tweede kans te krijgen. Daarna is het zaak ervoor te zorgen dat de klant in het vervolg louter aangenaam verrast is over wat hij geleverd krijgt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaBron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid