Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto mediabestedingen stijgen 4,6 procent in eerste halfjaar 2006

De netto mediabestedingen zijn in het eerste halfjaar van 2006 met €79 miljoen toegenomen tot ruim €1,8 miljard. De stijging van 4,6…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Alleen de dagbladen kampen nog steeds met dalende advertentie-inkomsten. De conclusies staan in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen, dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.

related partner content for mobile comes here

De aantrekkende economie heeft er nog niet toe geleid dat de dagbladen het eerste halfjaar met een positief resultaat af konden sluiten. In de eerste zes maanden daalden de mediabestedingen met 3,3 procent. Het volume personeelsadvertenties nam dankzij de aantrekkende economie toe, maar de advertentie-inkomsten hieruit konden de daling van de totale mediabestedingen niet compenseren.

Televisie kende een boven verwachting goede eerste helft van dit jaar en zag de netto mediabestedingen groeien met 9 procent. Daarmee lijkt het mediumtype volgens Nielsen Media Research af te rekenen met de kritische geluiden uit de markt: de traditionele dertigsecondencommercial zou op zijn retour zijn omdat de interesse van bedrijven voor adverteren op televisie tanende is door overvolle reclameblokken.

Radio zag de bestedingen eveneens toenemen, zij het dat de groei van 3,1 procent onder de marktgroei lag. Bij out of home stegen de advertentie-inkomsten met 9,8 procent. Grotendeels verantwoordelijk voor die groei waren de abri’s met een stijging van bijna 18 procent. Ook billboards deden het goed met een groei van 7,9 procent. Alleen vervoersreclame viel uit de toon met een daling van 7,3 procent.

Bioscopen zagen de mediabestedingen toenemen met 5,2 procent.

Internet is nog steeds het snelst groeiende mediumtype. In de eerste zes maanden namen de bestedingen aan online display advertising toe met 42,7 procent. Bestedingen aan search engine marketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.

De totale netto mediabestedingen aan printmedia namen toe met 1,3 procent. Behalve dagbladen noteerden alle andere printmedia een groei. Hoewel de oplages in het eerste halfjaar daalden zagen de publiekstijdschriften de bestedingen toenemen met 3,1 procent, deels als gevolg van groei bij bestaande titels, deels door het verschijnen van nieuwe titels.

Huis-aan-huisbladen zagen de advertentie-inkomsten toenemen met 3,9 procent. Vaktijdschriften die sterk afhankelijk zijn van conjuncturele ontwikkelingen, profiteerden het meest van de aantrekkende economie. Mede dankzij een toename van het aantal personeelsadvertenties stegen de mediabestedingen met 6,5 procent.

De in het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen gerapporteerde cijfers komen tot stand via een onderzoek dat Nielsen Media Research ieder halfjaar uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentieomzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie. In het rapport wordt over de volgende mediumtypen gerapporteerd: televisie, radio, bioscoop, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, out of home en internet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in