Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse contact centermarkt groeit

Driekwart van de Nederlandse contact centers, zowel inhouse als facilitair, denkt dat de komende jaren steeds vaker service en sales…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De contact centermarkt groeit daarnaast nog steeds en kent een hoge mate van professionalisering.

related partner content for mobile comes here

Zo blijkt uit cijfers van het , dat sinds 1998 in Nederland wordt gehouden.

Het rekruteren van personeel wordt echter steeds moeilijker. Lastig voor een bedrijfstak waar gemiddeld 74 procent van het budget wordt besteed aan personeelskosten.

Elk jaar meet het onderzoek de status in de Nederlandse contact center branche per ultimo van het voorgaande jaar. Bekijk hier de rapporten. Jaarlijks doen er ongeveer 100 in-house en facilitaire contact centers mee.

In het onderzoek worden inhouse en facilitaire contact centers eerst apart ondervraagd, de antwoorden worden nadien gebundeld en vergeleken.

Het grootste verschil tussen de inhouse en facilitaire contactcenters zit in de stelling 'Nieuwe 'innige' vormen van samenwerking tussen inhouse en facilitaire contactcenter'. De inhouse contactcenters zien deze trend de komende 2 jaar minder sterk ontwikkelen dan de facilitaire contactcenters.

Gratis inbound nummers zijn overigens minder een vanzelfsprekendheid dan vroeger, aldus de onderzoekers. Het aandeel 0800-nummers blijft verder dalen en is nu nog maar 16 procent, dat is de helft van het aandeel in 2001. Het aandeel 7 x 24 uur open blijft redelijk stabiel op ongeveer 13 procent. In het servicelevel zien de onderzoekerds een kleine toename in de tijd waarin 70 procent van de telefoontjes opgenomen moet zijn.

Opmerkelijk: Dit jaar voorzien de contact centermanagers weer (net als voorgaande jaren dus) een duidelijke stijging van het aantal outbound telefoongesprekken. Telemarketing zit dus gewoon in de lift!

Het aantal outbound e-mails zal volgens de managers minder hard stijgen. Bij inbound ligt de verhouding net anders om, daar zullen de inbound mails harder stijgen dan de inbound telefoongesprekken.

Outsourcing: Nog altijd besteden 2 van de 3 inhouse contactcenters geen gesprekken en/of e-mail uit. Als er zaken uitbesteed worden dan gaat het hoofdzakelijk nog altijd om gesprekken als het contactcenter ge-sloten is.

Insourcing (oftewel het inhuren van diensten door externen) wordt door de inhouse contactcenters nog niet veel toegepast. Driekwart geeft nog altijd aan geen insourcing toe te passen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in