Namaakfans zijn niets waard


Coca Cola is in 2010 het op drie na populairste merk op Facebook met 11,3 miljoen fans en veel social media-acties. Mentos telde tot voor kort slechts 10.000 fans op Facebook. Hun bureau, Isobar, probeerde daar nu iets aan te doen door een korting aan te bieden in ruil voor een Facebook ‘Like’ (door op de ‘Like’ button te klikken, kunnen consumenten laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in iets, in dit geval in een merk). Dat resulteerde in 1 dag in 110.000 nieuwe fans. Een dure actie: een grote groep Facebook-fans aanspreken in 1 dag, kan oplopen tot 500.000 dollar.
‘Bigger is better’ geldt nog steeds voor veel bedrijven. Marketeers strooien met aanbiedingen om snel een grote fanbase te creëren. Een grote fanbase staat goed en streelt het (merk) ego. Maar is dit wel de goede manier, en krijg je er ook de juiste fans door?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen ‘Like; geldt hier als een earned media impressie. Updates van het merk verschijnen vervolgens in de newsfeed van de fan. En als een merk interacteert met een fan, leidt dat tot nog meer earned media, en meer fans. Maar daar zit vaak de pijn. Veel merken strooien met cadeautjes om fans te verzamelen, maar gaan vervolgens de dialoog niet aan.
Of kunnen de dialoog niet aangaan, omdat ze de verkeerde fans om zich heen hebben verzameld. Consumenten die afkwamen op de leuke aanbieding, maar geen echte affiniteit met het merk hebben. Zo kan het voorkomen dat je meer dan 100.000 fans hebt, maar er bij een polletje slechts 100 mensen reageren. En dat staat helemaal niet zo goed.
Kerry Lange van Isobar Noord-Amerika zegt het mooi: ‘De waarde van fans is nul zolang je niet iets met ze doet. Je hebt ze in het speelveld gekregen, nu moet je ook met ze spelen.’
Bron: Adweek
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid