Overslaan en naar de inhoud gaan

Namaakfans zijn niets waard

Herinnert u zich de Mentos-viral nog uit 2006, waarbij twee jongens snoepjes in een Cola Light-fles stopten, en de fles daardoor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coca Cola is in 2010 het op drie na populairste merk op Facebook met 11,3 miljoen fans en veel social media-acties. Mentos telde tot voor kort slechts 10.000 fans op Facebook. Hun bureau, Isobar, probeerde daar nu iets aan te doen door een korting aan te bieden in ruil voor een Facebook ‘Like’ (door op de ‘Like’ button te klikken, kunnen consumenten laten zien dat ze geïnteresseerd zijn in iets, in dit geval in een merk). Dat resulteerde in 1 dag in 110.000 nieuwe fans. Een dure actie: een grote groep Facebook-fans aanspreken in 1 dag, kan oplopen tot 500.000 dollar.

related partner content for mobile comes here

‘Bigger is better’ geldt nog steeds voor veel bedrijven. Marketeers strooien met aanbiedingen om snel een grote fanbase te creëren. Een grote fanbase staat goed en streelt het (merk) ego. Maar is dit wel de goede manier, en krijg je er ook de juiste fans door?

Een ‘Like; geldt hier als een earned media impressie. Updates van het merk verschijnen vervolgens in de newsfeed van de fan. En als een merk interacteert met een fan, leidt dat tot nog meer earned media, en meer fans. Maar daar zit vaak de pijn. Veel merken strooien met cadeautjes om fans te verzamelen, maar gaan vervolgens de dialoog niet aan.

Of kunnen de dialoog niet aangaan, omdat ze de verkeerde fans om zich heen hebben verzameld. Consumenten die afkwamen op de leuke aanbieding, maar geen echte affiniteit met het merk hebben. Zo kan het voorkomen dat je meer dan 100.000 fans hebt, maar er bij een polletje slechts 100 mensen reageren. En dat staat helemaal niet zo goed.

Kerry Lange van Isobar Noord-Amerika zegt het mooi: ‘De waarde van fans is nul zolang je niet iets met ze doet. Je hebt ze in het speelveld gekregen, nu moet je ook met ze spelen.’

Bron:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in