Samen tv-kijken blijft in Europa populair
Maar in plaats van de volgende dag bij de koffieautomaat over de programma’s te praten, gaan consumenten steeds vaker meteen online om er met medekijkers over te chatten. Opmerkelijk is ook dat de helft van Nederlandse kijkers geen bezwaar heeft tegen reclame, terwijl de andere helft daar juist vanaf wil. Maar wie er vanaf wil, heeft daar nauwelijks iets voor over. 33 procent wil niet meer dan €2 per maand voor reclamevrije tv betalen; 14 procent niet meer dan €5 en 6 procent maximaal €10 per maand.
Samen met vrienden en familie tv kijken blijft onverminderd populair, aldus ruim de helft van de ondervraagden in Nederland. Vooral films worden samen bekeken (80 procent), terwijl de 45-plussers ook het nieuws graag samen bekijken (72 procent).
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuEen op de vijf kijkers geeft aan meer tv te kijken dan vijf jaar geleden, twee op de vijf kijkt evenveel en de rest kijkt minder. In de categorie 18-24 jaar zegt 1 procent geen tv te kijken, voor ouderen is dat een onmeetbaar laag percentage. Praten over de programma’s blijft onverminderd populair, het gaat voornamelijk via de telefoon (30 procent), e-mail (17 procent) en MSN (15 procent), terwijl sociale media (8 procent) en Twitter (3 procent) met name bij de jongere kijkers in opkomst zijn.
Er lijkt wel behoefte om overal en altijd tv te kunnen kijken. Die wens leeft vooral bij jongeren (46 procent) maar die neemt af naarmate de kijker ouder is. Om dat te doen is vooral de laptop populair: bij de helft van 18-34 jarigen en in de categorie 55+ bij 1 op de 5. De mobiele telefoon wordt door iets minder dan een derde gebruikt om tv te kijken, terwijl de smartphone in Europa daarvoor nog niet erg populair is. Overigens wordt de vertrouwde desktop PC door iets meer dan een kwart gebruikt om tv op te kijken.
Ruim de helft van de Nederlandse kijkers vindt dat er een overaanbod is aan kanalen. Het onderzoek wijst uit dat tv-kijken in de praktijk voor 9 van de 10 kijkers beperkt blijft tot steeds dezelfde paar kanalen. Gevraagd naar wat de mooiste tv-voorziening zou zijn, antwoordt iets meer dan de helft - en in de categorie 18-24 jaar zelfs 75 procent - een gemakkelijk toegankelijke ‘uitzending gemist’. Bijna de helft van de kijkers heeft behoefte aan een service met programma-aanbevelingen op basis van eerdere kijkvoorkeuren, alleen van de meeste 45-plussers hoeft dat niet (bijna twee derde).
Achtergrond: het onderzoek vond plaats onder ruim 7.000 kijkers, waarvan 994 in Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid