BP verdrievoudigt reclamebudget vanwege olieramp


Dat meldt NRC Handelsblad. Vooral in de Verenigde Staten is het budget sterk verhoogd: van april tot en met juli gaf BP ruim 93 miljoen dollar (73 miljoen euro) uit, met name aan reclames in Amerikaanse kranten en tijdschriften, en op de Amerikaanse tv. Dat is ruim drie keer zoveel als het bedrag dat BP in dezelfde periode in 2009 uitgaf.
Deze gegevens zijn afkomstig uit een eerder deze week vrijgegeven brief van de commissie die onderzoek doet naar de olieramp in de Golf van Mexico. De brief was gericht aan Kathy Castor, democratisch lid van het Huis van Afgevaardigden, die had voorgesteld BP via een brief te verzoeken om inzage te geven in het reclamebudget. De brief werd op 16 augustus verstuurd. BP had tot afgelopen maandag om te reageren, en deed dat ook pas toen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBP laat in de brief weten dat het reclamebudget om meerdere redenen is opgevoerd. Onder meer om bewoners van de getroffen kust van de Golf van Mexico ‘te informeren over kwesties die verband houden met de olielekkage en de reddingsoperatie’. Bekend is in dat kader is het tv-spotje waarin topman Tony Hayward van BP zijn excuses aanbiedt.
Ook betaalde BP bijvoorbeeld zoekmachine Google om ervoor te zorgen dat bij het intikken van woorden als ‘oil spill’ en ‘claims’ de site van BP mede bovenaan kwam te staan. Bezoekers werden zo naar de website van het Britse concern geleid, waar de inspanningen van BP om de olieramp het hoofd te bieden in een positief daglicht werden gesteld. (NRC Handelsblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid