Overslaan en naar de inhoud gaan

Mystery shopper onder de loep

Leuk onderzoek van de Universiteit Twente: de mystery shopper bespioneerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De universiteit heeft een mystery shop-onderzoek in een boekwinkel in scène gezet. In een normale situatie is het winkelpersoneel op het moment zelf niet op de hoogte van het feit dat er een mystery shopper in de winkel aan het werk is.

related partner content for mobile comes here

In de studie was echter niet de winkel, maar de mystery shopper zelf object van onderzoek. bericht er over.

De mystery shoppers waren in de veronderstelling dat zij meewerkten aan een gewoon onderzoek dat in opdracht van het hoofdkantoor van de boekhandel werd uitgevoerd.
Ze kregen de opdracht de winkel te goed observeren en een boek te kopen (daarbij hadden de onderzoekers ervoor gekozen dat de winkel het boek niet in voorraad had). Direct buiten de winkel moesten ze dan een checklist invullen met hun oordelen over (deelaspecten van) de winkel.

Wat de mystery shoppers niet wisten, is dat zich in de winkel een onderzoeker bevond die hun gangen en gedragingen observeerde. Wat ze ook niet wisten, is dat het personeel op de hoogte was van hun komst en zich ook strikt volgens een script gedroeg.

Daarbij hanteerden de onderzoekers twee varianten, die willekeurig aan mystery shoppers werden toebedeeld: de ene helft kreeg te maken met een uiterst vriendelijke en behulpzame verkoper die in de kasten ging kijken en in de computer naging of het boek besteld kon worden; de andere helft werd geconfronteerd met een medewerker die wat nors en kortaf was, en die volstond met de mededeling dat het boek uitverkocht was.

Conclusie: mystery shoppers zijn goed bruikbaar, ze geven een goed beeld van de winkel, maar het onderzoek bevestigt vooral het belang van behulpzaam en klantvriendelijk personeel. Als de man of vrouw achter de balie geen zin heeft in de klant, is er niets meer te redden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in