Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiel bellen is uit (in Japan)

Toen ik een paar weken geleden voor vakantie vertrok naar Japan was net het bericht dat internet er meer via mobiel wordt gebruikt dan via…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat ik echter het meest interessant vind om te zien is dat bijna niemand meer belt. Alleen maar browsen (en te dus), daar wordt het toestel voor gebruikt. Is dat ook onze toekomst?

related partner content for mobile comes here

Alles is er ook op aangepast. Zo ongeveer elke Japanse site die ik heb bezocht heeft wel een mini-internetversie. En Mitsubishi maakt reclame voor een nieuwe telefoon waar de vijf-punts navigatie button is uitgebreid met een mac-achtig draai wiel waardoor je nog sneller door de decks scrollt. Casio maakt . Iedereen heeft hier ook net een slag , uitklapmodel zodat maximaal schermgrootte bereikt wordt. Ook handig voor de favoriete draagmethode: geklemd op de broekzak, half binnen half buiten.

Japanners zijn natuurlijk niet met ons te vergelijken. De beleefdheidscultuur leidt tot etiquette om niet in de metro te bellen, en in de trein wordt na elk station omgeroepen dat bellen alleen is toegestaan op de balkons. Ik kan niet beoordelen of die regel ook in de Japanse tekst wordt uitgesproken, of dat dat alleen voor de toeristen is...

Maar misschien dat iemand die een paar jaar geleden in Japan was, weet of er toen net zoveel werd gebeld als nu bij ons, en dat we dit als een natuurlijke evolutie kunnen zien. Of dat het puur een cultuur bepaald fenomeen is en er dus weinig hoop is voor de pogingen van onze mobiele data leveranciers ons aan het mobiel internet te krijgen... Ik ben benieuwd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in