Overslaan en naar de inhoud gaan

Minister Schippers haalt omstreden zorgspots van campagnesites

Volgens de Reclame Code Commissie zijn de spots wel 'een juiste weergave van wettelijke aanspraken op zorg, maar ze hadden informatiever…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) haalt de radio- en televisiespotjes van de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ van haar eigen site daarover (dezorgverandertmee.nl). Er was discussie over de spotjes ontstaan en daar wil ze een eind aan hebben.

related partner content for mobile comes here

De FNV vond de spotjes, die ook enige tijd op radio en tv waren, te weinig genuanceerd en te rooskleurig en legde ze voor aan de Reclame Code Commissie. Van de commissie hoefden de spotjes niet te verdwijnen, maar Schippers vindt volgens haar woordvoerder dat de discussie het doel van de campagne vertroebelt, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg.

De Reclame Code Commissie oordeelde dat de campagnespotjes ‘een juiste weergave zijn van wettelijke aanspraken op zorg’, maar stelde onder meer wel dat ze informatiever hadden kunnen zijn door mensen er duidelijker op te wijzen dat de zorg kan verschillen in individuele situaties.

Volgens de commissie kon het ministerie op het moment van uitzending in de aanloop naar 1 januari niet overzien of alle gemeentes in staat zouden zijn de gewekte verwachtingen van alle individuele burgers waar te maken.

De commissie hekelde onder meer het spotje met &;mevrouw Pietermaai&;. Hierin ligt de nadruk vooral op professionele hulp vanuit de gemeente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat hulp vanuit de gemeente pas dan aan de orde is, als de zelfredzaamheid is uitgeput.

De Reclame Code Commissie adviseerde het ministerie ,,niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken&;&;. Het ministerie zal de kanttekeningen van de commissie voor toekomstige campagnes in de oren knopen, beloofde het donderdagavond.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in