Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nederlandse mediabestedingen nemen dit jaar toe met 2,8 procent’

Volgens ZenithOptimedia groeien de uitgaven aan advertenties de volgende jaren harder.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanochtend maakte ZenithOptimedia de ‘global forecasts’ bekend, zoals dat ieder kwartaal gebeurt. De verwachting is dat de mediabestedingen in Nederland dit jaar met 2,8 procent stijgen naar ruim 3,8 miljard euro. 

Categorieën
Internet display is volgens het mediabureau de grootste groeier met 11,0 procent, gevolgd door search met 8,0 procent en internet classified met 4,0 procent.
Radio (spot) (+3%), TV (spot) (+2,5), bioscoop (+2,0) en outdoor (+2,0) groeien ook in bestedingen ten opzichte van vorig jaar, verwacht ZenithOptimedia.
De categorie publiekstijdschriften zal 10 procent dalen, vakbladen -6 procent, dagbladen -5 procent en huis-aan-huisbladen -1 procent.


related partner content for mobile comes here


Komende jaren
In 2016 gaan de bestedingen in Nederland met 3,1 procent omhoog ten opzichte van dit jaar, aldus het mediabureau en in 2017 ook weer 3,1 procent.
Display en search zijn ook dan weer de grootste groeiers en de bestedingen aan publiekstijdschriften dalen het scherpst.

Internationaal
Wereldwijd zullen de advertentiebestedingen dit jaar met 4,4 procent stijgen naar 544 miljard dollar aan het einde van 2015, zo is de voorspelling van ZenithOptimedia. Dat is een half procent minder dan eerder voorspelt, door ‘ernstige economische problemen’ in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland, plus de mindere Chinese economie. In 2016 zouden de bestedingen 5,3 gaan stijgen ten opzichte van dit jaar, maar in 2017 is dat iets minder: 4,8 procent.

Per regio bekeken denken de cijferaars van ZenithOptimedia dat Oost-Europa/Centraal-Azië dit jaar de advertentiebudgetten met 9,4 procent ziet afnemen. De grootste groei is er in Latijns-Amerika met 11,4 procent.

Mobiel
Mobiel zorgt voor de grootste groei-impuls bij de mediabestedingen. Mobile advertising zal volgens het bureau tussen 2014-2017 met gemiddeld 40 procent groeien. De schatting is dat in 2017 de mobiele reclamebestedingen op zo’n 75 miljard dollar uitkomen, 12,7 procent van de totale bestedingen. 


 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in