Overslaan en naar de inhoud gaan

Machiel Reinders: hoe verzacht je de pijn van een gedwongen innovatie

De PIM Marketing Wetenschapsprijs gaat dit jaar naar Dr. Machiel Reinders (Vrije Universiteit Amsterdam), voor zijn dissertatie Managing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De PIM Marketing Wetenschapsprijs gaat dit jaar naar Dr. Machiel Reinders (Vrije Universiteit Amsterdam), voor zijn dissertatie . De prijs werd gisteravond uitgereikt bij gastheer Aegon in Den Haag.

related partner content for mobile comes here

In het is onderzocht hoe consumenten reageren op innovaties en nieuwe producten of diensten, en waarom deze innovaties weerstand kunnen oproepen.
De afgelopen decennia zijn er veel nieuwe technologische producten en diensten geïntroduceerd, waar consumenten al dan niet gedwongen gebruik van maken.

Reinders bekeek reacties van consumenten op radicale innovaties, het gedwongen gebruik van innovaties (denk aan innovaties in dienstverlening, zoals internetbankieren, of de OV chipcard), en de evaluatie van innovaties na gebruik.

Reinders komt tot een aantal conclusies: ten eerste kun je een radicale innovatie (die niet makkelijk geaccepteerd wordt in de markt) het beste bundelen met een bestaand (doch passend) product. Hij nam als voorbeeld de Habble, een apparaat waarmee je geluid uit de lucht kunt filteren. Als je dit product samen met een televisie verkoopt, zullen consumenten het product eerder begrijpen en dus accepteren.

Consumenten met weinig kennis in het productdomein hebben duidelijkheid nodig, en uitleg. Een mooi voorbeeld is ook de recente , waarbij Vodafone probeerde mobiel internetten aan het tv-publiek uit te leggen.

NS
Daarnaast keek Reinders naar technology-based self-service. De klant wordt steeds vaker in staat gesteld (een deel van) de dienst zelf uit te voeren.Denk aan online inchecken op Schiphol, of de kaartautomaten bij de NS.

Soms is deze vorm van zelfbediening zelfs de enige optie om gebruik te kunnen maken van een dienst. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar de effecten van gedwongen gebruik. Reinders komt met een model waarin wordt gekeken naar de invloed van dit gedwongen gebruik.

Wat blijkt: gedwongen gebruik leidt tot een negatieve houding van de consument ten opzichte van zowel de dienst als de dienstverlener. Bovendien kan gedwongen gebruik er indirect ook toe leiden dat de klant minder snel geneigd is iets positiefs over de dienst aan anderen te vertellen, eerder geneigd is over te stappen of te stoppen met het gebruik van de dienst.

Stewardess
Zodra er echter een uitwijkmogelijkheid (hulp in de vorm van een stewardess naast de incheck-automaat, of een knop die je verbindt met de servicemedewerker) wordt aangeboden, verandert deze negatieve houding.

Reinders werkte voor zijn proefschrift samen met de NS, en die heeft aan de hand van deze resultaten besloten een klantenservice-knop te plaatsen op de kaartautomaten.

Reinders laat zien dat -om de negatieve gevolgen van gedwongen gebruik van selfservicediensten te vermijden- dienstverleners zorgvuldig zullen moeten afwegen of opdringen van diensten aan hun klanten wel gerechtvaardigd is.

Als dienstverleners toch voor zelfbediening kiezen, kunnen zij de negatieve gevolgen verzachten door interactie met een medewerker als 'fall-back'optie aan te bieden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in