'Maatschappelijk jaarverslag: meer kwantiteit dan kwaliteit'


Dit onderzoek is uitgevoerd onder 36 toonaangevende organisaties binnen Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO); koplopers en achtervolgers van de transparantiebenchmark 2006 en AEX-genoteerde organisaties. In het rapport komen vijf aspecten aanbod waarop de bedrijven beoordeeld zijn: stakeholder management, evenwichtigheid, vergelijkbaarheid, leesbaarheid en betrouwbaarheid. De inconsistentie in de maatschappelijke jaarverslagen zit vooral in de doelstellingen en vergelijkende cijfers over de jaren heen, waardoor het volgens de onderzoekers voor stakeholders lastig is de betrouwbaarheid van de data in de verslagen te bepalen.
Ook op het aspect evenwichtigheid zijn de maatschappelijke verslagen volgens Ernst & Young uit balans. Veel positieve berichten zijn in het rapport terug te vinden, terwijl over de echte dilemma's waarmee organisaties in de publiciteit zijn gekomen soms niets is opgenomen. Door meer focus in de verslagen aan te brengen op de stakeholders van de organisatie, en diepgang te geven aan maatschappelijk relevante onderwerpen, neemt de kwaliteit van het verslag volgens de onderzoekers toe.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid