Overslaan en naar de inhoud gaan

'Maatschappelijk jaarverslag: meer kwantiteit dan kwaliteit'

In de maatschappelijke jaarverslagen van de grote organisaties in Nederland is nog geen sprake van een consistente manier van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit onderzoek is uitgevoerd onder 36 toonaangevende organisaties binnen Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO); koplopers en achtervolgers van de transparantiebenchmark 2006 en AEX-genoteerde organisaties. In het rapport komen vijf aspecten aanbod waarop de bedrijven beoordeeld zijn: stakeholder management, evenwichtigheid, vergelijkbaarheid, leesbaarheid en betrouwbaarheid. De inconsistentie in de maatschappelijke jaarverslagen zit vooral in de doelstellingen en vergelijkende cijfers over de jaren heen, waardoor het volgens de onderzoekers voor stakeholders lastig is de betrouwbaarheid van de data in de verslagen te bepalen.

related partner content for mobile comes here

Ook op het aspect evenwichtigheid zijn de maatschappelijke verslagen volgens Ernst & Young uit balans. Veel positieve berichten zijn in het rapport terug te vinden, terwijl over de echte dilemma's waarmee organisaties in de publiciteit zijn gekomen soms niets is opgenomen. Door meer focus in de verslagen aan te brengen op de stakeholders van de organisatie, en diepgang te geven aan maatschappelijk relevante onderwerpen, neemt de kwaliteit van het verslag volgens de onderzoekers toe.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in