Overslaan en naar de inhoud gaan

Loont mvo?

Zelfs een b¨¦¨¦tje ethisch verantwoord ondernemen wordt al beloond.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Feit: ethisch verantwoord produceren kost meer dan onethisch produceren. Als je als ondernemer voor 'eerlijke handel' gaat, moet je dus zeker weten dat consumenten best wat meer voor je producten willen betalen.

related partner content for mobile comes here

Uit recent Amerikaans marketingonderzoek blijkt dat ze daar inderdaad toe bereid zijn. Opmerkelijk is echter vooral wat onethische productie met consumentengedrag doet. De negatieve gevolgen van onethisch gedrag blijken meer impact te hebben op de prijs die consumenten willen betalen dan de positieve effecten van ethisch gedrag.

Concreet: consumenten kopen producten ook wel als ze onethisch zijn geproduceerd - zij het alleen voor een substantieel lagere prijs. Nog een opvallend resultaat: je hoeft niet alles wat je maakt 100 procent verantwoord te produceren om te worden gezien als sociaal verantwoordelijk bedrijf. Want consumenten betalen ook al graag wat meer voor producten die voor 25 procent of 50 procent verantwoord zijn geproduceerd. Een beetje investeren in ethische productie blijkt dus net zo goed te werken als zwaar inzetten op fair trade.

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in