Loont mvo?


Feit: ethisch verantwoord produceren kost meer dan onethisch produceren. Als je als ondernemer voor 'eerlijke handel' gaat, moet je dus zeker weten dat consumenten best wat meer voor je producten willen betalen.
Uit recent Amerikaans marketingonderzoek blijkt dat ze daar inderdaad toe bereid zijn. Opmerkelijk is echter vooral wat onethische productie met consumentengedrag doet. De negatieve gevolgen van onethisch gedrag blijken meer impact te hebben op de prijs die consumenten willen betalen dan de positieve effecten van ethisch gedrag.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSConcreet: consumenten kopen producten ook wel als ze onethisch zijn geproduceerd - zij het alleen voor een substantieel lagere prijs. Nog een opvallend resultaat: je hoeft niet alles wat je maakt 100 procent verantwoord te produceren om te worden gezien als sociaal verantwoordelijk bedrijf. Want consumenten betalen ook al graag wat meer voor producten die voor 25 procent of 50 procent verantwoord zijn geproduceerd. Een beetje investeren in ethische productie blijkt dus net zo goed te werken als zwaar inzetten op fair trade.
Bron: MIT Sloan Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid