Overslaan en naar de inhoud gaan

Kamer wil amusement op publieke zenders houden

Een meerderheid in de Tweede Kamer is fel tegen het schrappen van amusementsprogramma's bij de publieke omroep.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, adviseur van de regering, stelt in een uitgelekt rapport dat vermaak geen kerntaak van de Publieke Omroep is. Het CDA vindt dat de Publieke Omroep van en voor iedereen moet zijn. Kamerlid Joop Atsma tegen het Algemeen Dagblad: 'We betalen er met z'n allen voor. Daarom moet er ook plaats zijn voor verstrooiing. De publieke omroep mag niet alleen voor een elitaire groep zijn. Er is niets mis met een spelletje op tv.'
PvdA-Kamerlid Van Dam vindt dat mensen juist met aanlokkelijke amusementsprogramma's kunnen worden verleid om daarna naar meer informatieve programma's te kijken. 'Kijken naar de publieke omroep mag van de WRR niet meer leuk zijn, alleen nog maar nuttig. Maar mensen kijken vooral naar tv omdat het leuk is.'

related partner content for mobile comes here

De VVD heeft kritiek op het 'gemengd en open model' dat de WRR kiest. Daarin is de NOS verantwoordelijk voor de nieuwsvoorziening. De omroepverenigingen verzorgen de opinieprogramma's. Voor de kunst- en cultuurprogramma's komt een openbare inschrijving, zodat ook commerciële productiemaatschappijen mogen meedingen. VVD-kamerlid I‒rgü vindt het een nadeel dat in het model de omroepverenigingen blijven bestaan. Dat wil de VVD niet, omdat deze 'inefficiënt werken'.
Het CDA is juist tegen dat gemend open model en noemt die manier 'het einde van de Publieke Omroep'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in