Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe groot is uw afdeling communicatie?

Er zijn van die vragen waarvan je je na eindeloos hersengeknars, wikken, wegen, Meden en Perzen nog niet weet of ze nu te simpel zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mijn antwoord luidt steevast: geen flauw idee. Teveel variabelen. Wat voor type organisatie, profit, non-profit, hoe groot, welk doel. Bij een fondsenwerver met zestig medewerkers zijn er achtenveertig met communicatie bezig, bij een internationaal handelskantoor in beddenverenolie doet de secretaresse het in de avonduren.

related partner content for mobile comes here

En zelfs als organisaties in dezelfde markt zitten, van vergelijkbare grootte zijn en op alle mogelijke andere manieren op elkaar lijken - dan nog zijn er grote verschillen mogelijk. Simpelweg omdat bedrijven andere opvattingen hebben over het belang van communicatie. Of doordat ze ervoor kiezen om communicatie deels – om dat vreselijke woord maar eens te gebruiken- te outsourcen.

Tot zover de descriptieve kant van het verhaal. Ofwel: de praktijk. Vraag is of er niet toch een soort richtlijn zou moeten bestaan. Een kritische ondergrens, of bovengrens voor mijn part. Een gulden communicatiesnede.

Het schijnt dat zoiets voor HR-medewerkers wel bestaat. Dus waarom niet voor communicatie?

Geabstraheerd van alle verschillen die er nu eenmaal tussen bedrijven zijn - publiek, privaat, hulpverlenend of zwart commercieel – zou dan de volgende regel gelden: op elke vijfhonderd (driehonderd?, honderd?) medewerkers moet er minimaal een zijn die verstand van communicatie heeft en daarvoor vrijgemaakt is. Als je organisatie drieduizend zielen telt, moet je niet denken dat je je met een parttime pr-muts door dit moderne mediatijdperk heen kunt chatten. Bijbelse reputatieplagen, alsook stokkende arbeidsvreugde door het uitblijven van goede interne communicatie zullen je deel zijn.

Maar ook andersom: bij een verhouding van één (communicatiemens) op twintig medewerkers buitendienst, is een efficiencyslag de moeite van het overwegen waard. Dat laatste is geen grap: ik ken organisaties waar de maandelijks verschijnende (acht pagina’s tellende) bedrijfskrant gemaakt wordt door een team waar ze bij een regionaal dagblad jaloers op zouden zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: hoe groot is de ideale communicatieafdeling. Dat is de vraag van de week.

En verder wens ik u allen natuurlijk een voortreffelijk 2011.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in