Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit PR-bureau is gespecialiseerd in schandalige trucs om je concurrenten zwart te maken

Maar bestaat het wel echt?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bedrijf heet en presenteert zich trots als een pr-bureau dat klanten helpt met negatieve online publiciteit. Negatieve online publiciteit over anderen, wel te verstaan. Zwartmaken van tegenstanders, het in diskrediet brengen van concurrenten als ultieme pr-strategie.  En -  als de nood aan de man komt -  het wiswassen van negatieve berichten over haar eigen klanten.

related partner content for mobile comes here

Knappe jongeman

De website van webcide (what’s in a name) ziet er professioneel uit. Vanaf de homepage kijkt een knappe jongeman de bezoeker allervriendelijkst aan. Het is Robert Goldman, nemen we aan, CEO en oprichter. Op de blogpagina is te zien welke diensten en producten het bureau zoal aanbiedt. Dat varieert van 

&;The Complete Guide to Negative Online Public Relations&; tot het blog &;how to remove false articles from the web&;.

Negatieve informatie

Middels hun Reputation Search Engine stelt Webcide haar klanten in staat om ‘accurate, exacte en betrouwbare negatieve informatie over personen of bedrijven te vinden. Faillisementen, rechtszaken, negatieve artikelen, fraud alerts, negatieve reviews: webcide zoekt alle schadelijke berichten over concurrentie voor je uit en gebruikt het in je voordeel.

Middelen

De middelen die ze daarbij gebruiken gaan ver en worden op hun website gedetailleerd beschreven. Zoals: het beter ranken van negatieve testimonials van klanten op zoekmachines, het verspreiden van negatieve persberichten om de reputatie van de concurrent te schaden of het actief promoten van negatieve productrecensies.

Huh?

Kan dat zomaar? Steve Miller van de PRCA, de Britse vereniging van PR-adviesbureaus zegt het bureau niet te kennen. De vraag of het oirbaar is wat Webcide aanbiedt laat hij langs zich glijden met een diplomatiek: het is geen pr-bureau, dus gaan wij er niet over.

Israelische zaak

Een belletje naar webcide levert niets op. Een bezoekje aan devan Robert Goldman evenmin. Behalve dan de wetenschap dat de weinige vrienden die Goldman heeft iets met de Israelische zaak van doen hebben. Op Google Street View blijkt op het huisadres van de firma een reclamebureau gevestigd. Wel reageert Goldman geagiteerd op de vraag die wij hem per mail sturen: of webcide wellicht een grap is van een actiegroep om goedgelovige organisaties op zoek naar een fout pr-bureau aan de schandpaal te nagelen?

Grap

Goldman in zijn reactie: &;Hoezo een grap? We zijn het belangrijkste PR -bureau op het gebied van negative public relations.  Google &;negative public relations&;  en je zult zien dat we hogr ranken dan Wikipedia. Ook grote bedrijven maken gebruik van negatieve pr. Apple doet dat in haar strijd tegen Samsung, politici doen het tegen hun politieke teegenstanders. Hoezo, grap? Niemand praat over deze vorm van pr, vanwege het ethische aspect, maar iedereen maakt er gebruik van. Wij werken met topbureaus, die - om begrijpelijke redenen - liever niet willen dat wij ruchtbaarheid geven aan het werk dat we voor ze doen. En we werken overigens ook voor overheden.&;

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

met dank aan André Manning, Base Consulting die ons op het bestaan van webcide wees

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in