Overslaan en naar de inhoud gaan

De #WK14 buzz op Facebook en Twitter

De vier weken WK-voetbal werden vooral online beleefd. De social media speelde nog meer dan het toernooi in 2010 een rol. Naast de 16…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op Facebook hebben tussen 12 juni en 13 juli 2014 zo een 350 miljoen deelnemers voor een conversatie gezorgd rondom het voetbaltoernooi. Hierbij was het - op Facebook - de grootste conversatie ever op het sociale netwerk. Op Facebook zijn meer dan 3 miljard interacties geteld rondom het voetbal op de WK editie 2014.

related partner content for mobile comes here

 

De foto van sterspeler Neymar met teamgenoot Silva was de virale hit en wist 2,5 miljoen interacties op te wekken. Websonic, Facebook.com, Twittercounter.com en Twitter.com deelde met ons de ultieme sociale momenten. De ultieme sociale momenten op Facebook kunnen we weergeven in deze top 5: 

1. Brazilië – Duitsland halve finale: Sami Khedira scoort de vierde goal voor Duitsland in 7 minuten tijd.
2. Duitsland – Argentinië finale: Het eindsignaal klinkt, Duitsland is wereldkampioen/
3. Brazilië – Duitsland halve finale: Toni Kroos scoort zijn tweede doelpunt van de wedstrijd, de 4-0.
4. Argentinië - Nederland (39 miljoen mensen hadden 83 miljoen interacties).
5. Brazilië – Kroatië tijdens de openingswedstrijd: Neymar scoort zijn eerste WK-goal en brengt Brazilië weer gelijk tegen Kroatië 1-1. De scheidsrechter kreeg tevens veel kritiek tijdens deze wedstrijd.

Twitter bood ons opnieuw de fraaie vlagvermeldingen aan. Met werd in jouw tweet het vlaggetje van Nederland getoond. De top 5 kwam logischerwijs ook terug in de Twitter-buzz:

1. : 4.954.858 tweets
2. : 4.115.648 tweets
3  : 3.573.466 tweets
4. : 2.137.269 tweets
5. : 1.561.955 tweets

Opvallend is de plek 5 voor de USA. Met deze WK-voetbal - en sterkeeper - lijkt &;soccer&; ook in de VS te zijn doorgebroken. 

De meest genoemde spelers op Facebook

Op Facebook lijken de grotere spelers ook in de ‘social’ populair. Neymar, Messie en Ronaldo vullen de top 3, Robben op plaats 10:

1. Neymar (Brazilië)
2. Lionel Messi (Argentinië)
3. Cristiano Ronaldo (Portugal)
4. Luis Suárez (Uruguay)
5. David Luiz (Brazilië)
6. Júlio César (Brazilië)
7. Thomas Müller (Duitsland)
8. Mesut Özil (Duitsland)
9. Hulk (Brazilië)
10. Arjen Robben (Nederland)

Als we kijken naar de aanwas van Facebook fans dan is opvallend in deze lijst de aanvoering van Oranje-speler Depay. Het talent zag het aantal Facebookfans gestaag groeien met bijna 700%. De top 5:

1. Memphis Depay, + 678% Facebook fans
2. Tim Howard, + 334%
3. Ricardo Rodriguez, + 318%
4. James Rodriguez, + 269%
5. Asmir Degovic, + 209%
 

Wie praatten er het meest over het WK

Voetbal lijkt vooral een mannensport. Kijken we naar Facebook dat zit in de kern in de leeftijd 18-34 jaar. 

1. Mannen in de leeftijd 18 -24 (22% van het totaal)
2. Mannen in de leeftijd 25 – 34
3. Vrouwen in de leeftijd 18 – 24
4. Vrouwen in de leeftijd 25 – 34
5. Mannen in de leeftijd 35 – 44

 

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in