Overslaan en naar de inhoud gaan

De nood van correct vertalen in de huidige maatschappij

Zoals vele anderen het met me eens zouden zijn blijft communicatie toch een van de belangrijkste rollen spelen in de marketing en de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de maatschappij van tegenwoordig zijn we nog nooit zo verbonden met elkaar en toch zo alleen. In Nederland wonen mensen met verschillende achtergronden en dus verschillende culturen en talen. Tegelijkertijd nemen de communicatiemethoden toe en beheersen er o.a. dankzij Internet steeds meer mensen andere talen, met name Engels. Zo ook de marketeers, echter willen zij hier nog weleens de fout in op gaan. Dit is al eerder gebleken in de blog van over 'I can't believe it's not butter'. Zo ook is er eerder dit jaar een een blog gepost over de .

Verkeerde vertalingen beperken bedrijven in haar communicatievoering. Immers is hierdoor de boodschap verstoord en kan dit serieuze gevolgen hebben voor het bedrijf. Niet alleen de reclameboodschap komt niet goed over, maar tevens kan het bedrijf's imago hierdoor aangetast worden. Niet alleen bedrijven hebben te kampen met deze beperkingen, maar zo ook de maatschappij. In een over angst en onbegrip komt dit onderwerp tevens naar voren. Zij schrijft erover dat ook de zorg voor patiënten eronder lijdt wanneer zij niet duidelijk kunnen communiceren met de arts door taalgebreken.

Om dit te verhelpen hebben zij een ingehuurd. Ook al is er een familielid van de patiënt aanwezig om te vertalen. Natuurlijk kan dit in de en de ermee te maken hebben met de privacy van de patiënten, maar zou dit ook niet een goede oplossing zijn voor bedrijven?

In het onderzoek van Robert Sprung over wordt al veel beschreven over de nood van correct vertalen bij het internationaliseringsproject. Robert beweert ook dat degelijke vertalingen van invloed zijn op je merknaam en dat dit een essentieel deel is van je marketing. Ondanks dat dit een gedateerd artikel (2004) is ondersteunen vele andere onderzoeken deze hypothese, zoals onderzoeken van M. Norberg, P. Anderson etc. Ik denk dat vele anderen het hier wel mee eens zullen zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in