Overslaan en naar de inhoud gaan

De marketingpower van cookies in de fysieke wereld

Onlangs was ik bij een interessante lezing van Petri Parvinnen, de Zweedse hoogleraar sales en marketing die veel onderzoek doet naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onlangs was ik bij een interessante lezing van , de Zweedse hoogleraar sales en marketing die veel onderzoek doet naar online conversie. Hij doet onder meer onderzoek naar het gebruik van marketing- en salesmethoden uit de offline wereld in de online omgeving. In mijn vorige blog schreef ik daar al over. Maar recent leerde ik het omgekeerde kennen, ofwel het gebruik van online principes in de fysieke wereld.

related partner content for mobile comes here

Volg je klant
Een van de start ups van heeft een technologie ontwikkeld die met behulp van sensoren smartphones kan detecteren, kan volgen, onthouden, en bij een herhalingsbezoek kan herkennen. De gebruiker van de smartphone blijft onbekend (uiteraard vanwege privacywetgeving), maar de mogelijkheden met de data die dit genereert zijn enorm. Een paar aardige voorbeelden:
Stel je hebt meerdere winkels. In de ene winkel zet je een paspop met rode kleding in de etalage, in de andere winkel een met blauwe kleding. Je bent nu in staat om te meten in welke winkel een groter deel van de voorbijgangers binnenkomt. Als zo'n smartphone eenmaal binnen is, wil je natuurlijk graag weten hoe die zich door de winkel beweegt. Welke route die neemt, langs welke producten de meest populaire routes gaan en wat voor effect verschillende winkelindelingen hebben op het gemak waarmee je klanten vinden wat ze zoeken. Helemaal spannend wordt het als je de fysieke bewegingen ook nog kunt relateren aan kassagegevens. En op die manier enkele in de online wereld gebruikelijke technieken voor conversieverhoging ook in de fysieke wereld kunt gebruiken.

Mensenmassa's managen
Een volgende stap is uiteraard dat je als consument kunt op-innen voor het ontvangen van locatie specifieke boodschappen en andere ondersteuning. Stel je komt in de supermarkt in de buurt van de pastasaus en je krijgt een boodschap dat in het koelvak een aanbieding is te vinden voor verse pasta. Het is maar een simpel voorbeeld maar je kunt er zelf vast talloze toepassingen bij verzinnen.
Daarnaast zijn er legio toepassingen te bedenken, sommige worden reeds gebruikt, die bijdragen aan het meten, begeleiden en 'managen' van grote mensenmassa's in bijvoorbeeld stadions, evenementen, winkelcentra en warenhuizen, enzovoort. Zo is er door de organisatie van grote events sneller te zien hoe de mensenmassa zich precies beweegt en kan er tijdig op deze bewegingen worden ingespeeld.
Dergelijke metingen worden tot op heden uitgevoerd met technieken als infrarood tellers, video analyse, tellen en turven, maar de data die dat oplevert is lang niet zo ‘granulair’ en de kosten uiteraard aanzienlijk hoger.
Ik vermoed dat dit pas het begin is en dat er via technieken die uit de mobile en online technologie komen nog tal van toepassingen zullen komen die ons ook in de fysieke wereld meer en meer gaan helpen.

PS Het bedrijf zoekt pilotklanten, zie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in