Consumenten niet enthousiast over hun merkrelatie
Impiric onderzocht 40 merken in zeven technologie-, service- en elektronicasegmenten: credit cards, luchtvaartmaatschappijen, e-commerce, warenhuizen, websites, internetproviders (isp’s), telecommunicatie, pc’s en consumentenelektronica. Slechts 35% van de ondervraagden spreekt van een ‘sterke en stabiele’ relatie met één of meer merken, 18% zegt een problematische relatie te hebben, maar de problemen bedreigen het voortbestaan van de relatie niet en 6% heeft een dusdanig problematische relatie dat deze zeer waarschijnlijk snel zal eindigen. Van de ondervraagden gaf 41% te kennen de genoemde merken alleen te gebruiken, maar geen band met het merk te voelen.
Consumenten zijn het meest tevreden over retailmerken, credit cardmaatschappijen en isp’s. Over luchtvaartmaatschappijen, website en telecommunicatieleveranciers was men het minst tevreden. Onder de retailers scoort Walmart met 45% beter dan KMart (30%) en Sears (29%). Delta Airlines (45%) doet het veel beter dan United (21%) en e-tailer Amazon.com (39%) scoort significant beter dan Priceline.com (10%).Twee duidelijk te onderscheiden factoren bepalen de merkbinding. De eerste wordt in deze studie performance advantage genoemd, de mate waarin de consument het gevoel heeft dat het merk zijn behoeften begrijpt. De tweede is experience advantage, de manier waarop een merk met zijn gebruikers omgaat en hoe dat wordt gewaardeerd door de gebruiker. Op performance advantage scoren Sony, Panasonic, e-Bay en MSN. Op experience advantage scoren Amazon, Delta en Gap. De merken Dell Computers, American Express en Palm (PDA’s) scoren op beide factoren goed. Deze merken hebben de meest solide relaties met hun gebruikers.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta<#FONT SIZE=1>Bron: direct marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid