Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderbewuste boodschappen

De nieuwe tv-reclame van Sony laat kijkers letterlijk in een oogwenk kennismaken met de allernieuwste walkman. Tien keer op een avond moet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Blipverts' heten de door Saatchi & Saatchi bedachte één-seconde-spotjes die Sony gedurende een maand dagelijks voorbij laat flitsen tijdens veelbekeken tv-programma's als Big Brother, Sex and the City en Friends. Ze geven een superhippe plastic vrouwelijke pop met een enorm hoofd te zien, die getooid is met een van de nieuwste Sony minidisc walkmans. Tegelijkertijd verschijnt Sony's slogan 'Go create' in beeld. De ultrakorte filmpjes ontlenen hun naam aan en flirten met het fenomeen 'subliminal advertising' (adverteren via het onderbewuste), maar blijven nog net binnen de grenzen van de wet. Ze maken, samen met conventionele advertenties in dagbladen en op posters, deel uit van een reclamecampagne volgens het principe van de gestage druppel die de steen uitholt. Subliminal advertising is verboden omdat het appelleert aan het onderbewustzijn van de kijker en omdat het geen duidelijk herkenbare boodschap heeft. Blipverts zijn nog nét herkenbaar genoeg, en mogen dus wel. En ze hebben een enorme impact, zo mogen we opmaken uit het feit dat de ene na de andere fabrikant ze, met groot succes, gebruikt voor het aanprijzen van zijn (merk)product. Slotenfabrikant Masterlock was een van de trendsetters. Het bedrijf zond in 1998 een aantal blipverts uit en zag prompt zijn omzet met 40 procent toenemen.

related partner content for mobile comes here

Bron: Campaign

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in