Onderbewuste boodschappen


'Blipverts' heten de door Saatchi & Saatchi bedachte één-seconde-spotjes die Sony gedurende een maand dagelijks voorbij laat flitsen tijdens veelbekeken tv-programma's als Big Brother, Sex and the City en Friends. Ze geven een superhippe plastic vrouwelijke pop met een enorm hoofd te zien, die getooid is met een van de nieuwste Sony minidisc walkmans. Tegelijkertijd verschijnt Sony's slogan 'Go create' in beeld. De ultrakorte filmpjes ontlenen hun naam aan en flirten met het fenomeen 'subliminal advertising' (adverteren via het onderbewuste), maar blijven nog net binnen de grenzen van de wet. Ze maken, samen met conventionele advertenties in dagbladen en op posters, deel uit van een reclamecampagne volgens het principe van de gestage druppel die de steen uitholt. Subliminal advertising is verboden omdat het appelleert aan het onderbewustzijn van de kijker en omdat het geen duidelijk herkenbare boodschap heeft. Blipverts zijn nog nét herkenbaar genoeg, en mogen dus wel. En ze hebben een enorme impact, zo mogen we opmaken uit het feit dat de ene na de andere fabrikant ze, met groot succes, gebruikt voor het aanprijzen van zijn (merk)product. Slotenfabrikant Masterlock was een van de trendsetters. Het bedrijf zond in 1998 een aantal blipverts uit en zag prompt zijn omzet met 40 procent toenemen.
Bron: Campaign
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid