Nederlandse tv: geen sociale gebeurtenis meer


Actualiteitenprogramma's die verslag doen van nieuws over oorlogen, aanslagen of rampen in Nederland, zoals in Enschede en Volendam, maken de meeste indruk bij Nederlanders. Dit blijkt uit het onderzoek ‘TV-beleving in Nederland’, dat marktonderzoekbureau NFO Trendbox afgelopen zomer heeft uitgevoerd in opdracht van uitgeverij Reader's Digest.
Wat opvalt is dat het sociale aspect van tv-kijken ten opzichte van 5 tot 10 jaar geleden is afgenomen. Bijna de helft van de Nederlanders is van mening dat tv-kijken geen sociale of gezellige aangelegenheid (meer) is.
Gemiddeld kijken Nederlanders 6 dagen per week en tweeënhalf uur per dag naar de tv. Meer dan de helft van de Nederlanders houdt zich tijdens het tv-kijken met andere zaken bezig. Lezen en huishoudelijk werk horen tot de meest genoemde bezigheden tijdens het tv-kijken, maar ook het bereiden en nuttigen van de maaltijd en internetten wordt genoemd. Hoewel vaak gedacht wordt dat jongeren de meeste tijd voor de televisie doorbrengen, is het opvallend dat met name ouderen frequent en langdurig tv-kijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMeer dan de helft van de Nederlandse tv-kijkers is tevreden over dekwaliteit van de huidige tv-programma's. Daarentegen vindt bijna een kwartdat de tv-programma's kwalitatief niet goed of interessant genoeg zijn; deprogramma's zijn te oppervlakkig geworden. Bovendien stoort men zich aan het aantal herhalingen van tv-programma's. 58 % van de Nederlanders noemt RTL4 als een van de favoriete tv-zenders, gevolgd door de publieke omroepen Nederland 1 (54%), Nederland 2 (54%) en Nederland 3 (46%), waarop wekelijks wordt afgestemd. Bij één op de tien Nederlanders is de regionale zenderfavoriet. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (82%) vindt dat er te veel reclameblokken op tv te zien zijn. Bij aanvang van het reclameblok blijft één op de zeven Nederlanders meestal wel kijken. Eén op de vijf kijkt soms naar de reclameboodschappen, maar zapt soms ook weg. Van alle commercials die men ziet, vindt men gemiddeld één op de drie commercials leuk of interessant.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid