"Consument breekt in 2005 door barrière"
Verscheidene trendanalisten en strategen zien 2005 als het jaar
van de strijdbare consument, als opvallend kritisch
tegenwicht tegen allerlei producten en merken, zo is te lezen in het decembernummer van trendmagazine EYE. Euro RSCG zag een
nieuwe consument ontstaan, een die vaak meer weet dan de verkopers
zelf. Ze volgen meestal de makelaars op de voet en lezen etiketten
van producten alsof het vlugschriften zijn.
Onderzoekers van Strategic
Design bij Philips spreken van de tegentrend, die een reactie is op een bestaande trend. Ze noemen onder meer de groter wordende Europese Unie en de globalisering in het algemeen. De reactie daarop is dat mensen zich in kleinere verbanden terugtrekken.
Een opvallende tegentrend is de Pokia, een mobiele telefoon waar een ouderwetse hoorn aan is bevestigd. De grote hoofdtelefoons die terugkomen, zijn een reactie op de oorplugjes die mensen beu blijken te zijn.
Trendanalist en strateeg Mare Nieborg spreekt over de opkomst van de boze consument als tegenreactie op de algehele onvrede over oorlog, recessie en gebrekkige integratie van minderheden. 'Er wordt invloed beloofd, want we leven immers in een democratie, maar we krijgen de dwangbuis. Wat kun je doen tegen oorlogen, de invoering van de euro, de inflatie en de onveiligheid? Bitter weinig, ervaart men. Die machteloosheid leidt tot tegenreacties.'
Een tegenreactie is volgens Nieborg altijd het gevolg van een nieuwe behoefte die is ontstaan door een 'gebrek' of een
'overdosis'. Als reactie op de verharding in de samenleving zullen mensen weer behoefte hebben aan gezelligheid en gemeenschapszin. Daardoor ontstaan ook allerlei initiatieven die duidelijk moeten maken dat in de maatschappij nog heel veel positieve zaken zitten.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid