50 procent meer inkopen op internet in 2004
Het zijn vooral vrouwen die deze groei drijven, volgens het onderzoeksbureau. Zoekmachines worden hoog aangeslagen bij het online shoppen. Aan loyalty programma’s wordt beduidend minder waarde gehecht. Hoewel fysieke winkels nog steeds het belangrijkste retailkanaal zijn, gaan ze de impact van internet nu wel voelen. Hoe sterk, dat is afhankelijk van branche en product. Van de consumenten die kleding kochten via internet, kocht 55 procent ook kleding in de winkel. Van de online kopers van kaarten voor evenementen kocht slechts 16 procent ook kaarten op fysieke locaties.
Nog enkele bevindingen uit het onderzoek:
- ruim 60 miljoen Europeanen kopen online, dat is een toename van 50 procent ten opzichte van 2003. Het zijn vooral vrouwen die deze groei veroorzaken; 17 miljoen in 2003, 27,4 miljoen in 2004
- 53 procent van de Europeanen heeft toegang tot internet. De helft van hen shopt online
- Tweederde (40 miljoen) bestaat uit Britten en Duitsers. Frankrijk en Italië blijven achter wat betreft aantallen, maar groeien in omzet
- In de achterblijvende landen zijn internetshoppers nog steeds jonge consumenten met een hoger inkomen; in de andere Europese landen vertegenwoordigen online kopers inmiddels de mainstream
- Consumenten voelen zich steeds zekerder online. Al 30 procent kocht artikelen buiten de eigen landsgrens, en ongeveer de helft van hen maakte vooraf gebruik van een prijsvergelijkingssite
- Online shoppen betekent nog niet overal ook online betalen. In Zweden, Duitsland en Nederland betalen de meeste consumenten via offline methoden, zoals contant bij aflevering, via acceptgiro of bankrekening
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid