Overslaan en naar de inhoud gaan

Slecht nieuws soms goed voor imago

Een grotere hoeveelheid televisienieuws leidt tot een betere bedrijfsreputatie. Een grotere hoeveelheid krantennieuws leidt eerst tot een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van May-may Meijer die in 'Does success breed success?' verslag doet van de effecten van mediaberichtgeving op de reputatie van bedrijven.

related partner content for mobile comes here

Meijer onderzocht onder andere bedrijven als Shell, BP, ABN Amro en de Nederlandse Spoorwegen.
Om het nieuws in kaart te brengen, analyseerde de promovenda mediaberichtgeving hierover in vijf landelijke dagbladen (Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Trouw en de Volkskrant) en twee nieuwsbulletins (NOS en RTL4), in de periode juli 1997 tot juli 2000.

Geen effect
Meijer geeft ook aan dat als de bedrijven 'succes' werd toegeschreven in de media, de reputatie van de bedrijven beter werd. Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat de reputatie van bedrijven ook verbeterde, wanneer ze bekritiseerd werden door concurrenten. Kritiek van onpartijdige actoren leidde echter tot een slechtere reputatie.

Daarnaast blijkt dat de media invloed hebben op de associaties die respondenten hebben bij het bedrijf. Tenslotte toonde Meijer aan dat adverteren een positieve of helemaal geen effect had op de reputatie van het bedrijf.

In een interview met Trouw raadt Meijer communicatiemanagers van bedrijven aan vooral een 'mediamonitor' te gebruiken, waarbij berichtgeving inhoudelijk wordt geanalyseerd. "Dat levert een objectievere kijk op het imago van je bedrijf", aldus de onderzoeker.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in