Slecht nieuws soms goed voor imago


Dit blijkt uit onderzoek van May-may Meijer die in 'Does success breed success?' verslag doet van de effecten van mediaberichtgeving op de reputatie van bedrijven.
Meijer onderzocht onder andere bedrijven als Shell, BP, ABN Amro en de Nederlandse Spoorwegen.
Om het nieuws in kaart te brengen, analyseerde de promovenda mediaberichtgeving hierover in vijf landelijke dagbladen (Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Trouw en de Volkskrant) en twee nieuwsbulletins (NOS en RTL4), in de periode juli 1997 tot juli 2000.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Geen effect
Meijer geeft ook aan dat als de bedrijven 'succes' werd toegeschreven in de media, de reputatie van de bedrijven beter werd. Tevens komt uit het onderzoek naar voren dat de reputatie van bedrijven ook verbeterde, wanneer ze bekritiseerd werden door concurrenten. Kritiek van onpartijdige actoren leidde echter tot een slechtere reputatie.
Daarnaast blijkt dat de media invloed hebben op de associaties die respondenten hebben bij het bedrijf. Tenslotte toonde Meijer aan dat adverteren een positieve of helemaal geen effect had op de reputatie van het bedrijf.
In een interview met Trouw raadt Meijer communicatiemanagers van bedrijven aan vooral een 'mediamonitor' te gebruiken, waarbij berichtgeving inhoudelijk wordt geanalyseerd. "Dat levert een objectievere kijk op het imago van je bedrijf", aldus de onderzoeker.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid