Overslaan en naar de inhoud gaan

CBS en ABN Amro: internet laat traditionele media bloeden

Steeds meer Nederlanders benutten het media-aanbod op internet. Het aandeel Nederlandse internetgebruikers dat kranten of nieuwsbladen op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mannelijke internetters lezen vaker digitale kranten dan vrouwelijke internetters, 54 tegen 41 procent. Ruim de helft van de 25-44-jarigen leest kranten of nieuwsbladen op internet. Bij de andere leeftijdsgroepen ligt dit aandeel op iets meer dan 40 procent. Een op de acht personen die digitale kranten lezen, heeft zich daarop geabonneerd.

related partner content for mobile comes here

Internettelevisie en -radio is erg populair onder internetters tot 25 jaar. Ruim 70 procent van deze jongeren gebruikt deze media. Het gebruik ervan neemt af naarmate de leeftijd stijgt. Bij personen vanaf 25 jaar zijn internettelevisie en -radio ongeveer even populair als onlinekranten.

De opkomst van de digitale mediaproducten gaat uiteraard ten koste van traditionele media, zoals kranten. De van dagbladen daalde tussen 2002 en 2008 met ongeveer 16 procent, van 4,3 miljoen tot 3,6 miljoen.

Het nam af van bijna 60 procent in 2002 tot 50 procent in 2007. Ook de uitgaven per huishouden aan dagbladabonnementen daalden, van gemiddeld 124 euro in 2003 tot 110 euro in 2007. Wanneer rekening wordt gehouden met de inflatie is de afname tweemaal zo sterk.
Volgens een onderzoek van ABN Amro naar de mediasector ('Visie op Media en Technologie') moeten mediabedrijven blijven investeren in digitalisering en internet. Dat geldt zowel voor drukkerijen en uitgeverijen als communicatiebureaus en de TV-sector. Uit dit rapport komt ook weer naar voren dat communicatiebudgetten zwaar onder druk staan, uitgeverijen een forse verschuiving van advertentiegelden kunnen verwachten en de TV-sector zich meer zal gaan richten op kernactiviteiten.

Communicatiebureaus
ABN Amro verwacht dat adverteerders blijven investeren in hun merken, maar dat mediabestedingen dalen met 5 tot 10 procent. Menno van Leeuwen, Sector Banker Media en Technologie bij ABN AMRO: ‘Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.’
Van bureaus worden innovatieve oplossingen verwacht. Klanten worden tegelijkertijd zakelijker en eisen duidelijke, verantwoordelijke afrekenmethoden. Ze willen steeds vaker betalen op basis van resultaat (accountability). Als bureaus hierin weten te slagen, stellen zij hun winstpotentieel veilig.

TV-sector
Digitale TV en internet hebben het speelveld verbreed waarmee een innovatieve online strategie onmisbaar is gebleken. Desondanks zal kostenbeheersing hoog op de agenda staan en de sector zal zich meer richten op kernactiviteiten. Toch zal de sector hierbij moeten blijven investeren in innovatie. Inkomsten zullen namelijk versnipperen en reclame-inkomsten staan onder druk. Dit heeft gevolgen voor zowel de producenten en TV-zenders als de facilitaire dienstverleners.

Uitgeverijen
Ook hier geldt dat een digitale strategie onmisbaar is. De verwachting is dat een verdere verschuiving van de advertentiegelden naar online media zal plaatsvinden. Tot dusver hebben uitgeverijen nog niet volop geprofiteerd van de internetmogelijkheden en is de branche zoekende naar nieuwe verdienmodellen. De uitgevers met een sterk merk, een doelgroepfocus en een goede IT-infrastructuur hebben volgens ABN Amro een gunstige uitgangspositie voor continuïteit. De bank verwacht dat in 2009 de omzet zal krimpen met 0 tot 5 procent.

Drukkerijen
Overcapaciteit blijft een belangrijk fenomeen. Door stijgende kosten blijven de marges voor drukkerijen op een te laag niveau. De branche is conjunctuurgevoelig en de recessie maakt het moeilijk voor bedrijven om te overleven. De markt zal volgens ABN Amro met minimaal 5 procent krimpen waarbij het aantal bedrijven en werknemers zal afnemen. Kansen liggen met name op het gebied van gepersonaliseerd drukwerk en digitale afdrukken.

Het rapport ‘Visie op Media en Technologie’ is te downloaden via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in