Overslaan en naar de inhoud gaan

'Mediasector moet zich richten op digitalisering'

Mediabedrijven moeten blijven investeren in digitalisering en internet. Dat geldt zowel voor drukkerijen en uitgeverijen als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een van de - weinig verrassende - conclusies uit het rapport ‘Visie op Media en Technologie’ van ABN Amro. Uit het rapport komt bovendien naar voren dat communicatiebudgetten zwaar onder druk staan, uitgeverijen een forse verschuiving van advertentiegelden kunnen verwachten en de tv-sector zich meer zal gaan richten op kernactiviteiten.

related partner content for mobile comes here

ABN Amro verwacht dat adverteerders blijven investeren in hun merken, maar dat mediabestedingen dalen met 5 tot 10 pct. Menno van Leeuwen, sector banker media en technologie bij de bank: ´Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.´

Van bureaus worden innovatieve oplossingen verwacht. Klanten worden tegelijkertijd zakelijker en eisen duidelijke, verantwoordelijke afrekenmethoden. Ze willen steeds vaker betalen op basis van resultaat (accountability). Als bureaus hierin weten te slagen, stellen zij hun winstpotentieel veilig, aldus Van Leeuwen.

Bij de tv-sector hebben digitale tv en internet het speelveld verbreed, maar toch zal volgens de onderzoekers kostenbeheersing hoog op de agenda staan en moet de sector zich meer richten op kernactiviteiten. Toch zal de tv-sector hierbij moeten blijven investeren in innovatie, omdat de inkomsten versnipperen en reclame-inkomsten onder druk staan.

Ook voor uitgevers geldt dat een digitale strategie onmisbaar is. De verwachting van ABN Amro is dat er een verdere verschuiving komt van de advertentiegelden naar online media. 'Tot dusver hebben uitgeverijen nog niet volop geprofiteerd van de internetmogelijkheden en is de branche zoekende naar nieuwe verdienmodellen.' De uitgevers met een sterk merk, een doelgroepfocus en een goede IT-infrastructuur hebben volgens ABN Amro een gunstige uitgangspositie voor continuïteit. De bank verwacht dat in 2009 de omzet zal krimpen met 0 tot 5 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in