'Mediasector moet zich richten op digitalisering'
Dat is een van de - weinig verrassende - conclusies uit het rapport ‘Visie op Media en Technologie’ van ABN Amro. Uit het rapport komt bovendien naar voren dat communicatiebudgetten zwaar onder druk staan, uitgeverijen een forse verschuiving van advertentiegelden kunnen verwachten en de tv-sector zich meer zal gaan richten op kernactiviteiten.
ABN Amro verwacht dat adverteerders blijven investeren in hun merken, maar dat mediabestedingen dalen met 5 tot 10 pct. Menno van Leeuwen, sector banker media en technologie bij de bank: ´Budgetten verschuiven verder naar internet. Adverteerders zullen kritisch hun middelen inzetten op de overige media en kiezen daarbij voor relatief goedkoop en/of actiematig bereik.´
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVan bureaus worden innovatieve oplossingen verwacht. Klanten worden tegelijkertijd zakelijker en eisen duidelijke, verantwoordelijke afrekenmethoden. Ze willen steeds vaker betalen op basis van resultaat (accountability). Als bureaus hierin weten te slagen, stellen zij hun winstpotentieel veilig, aldus Van Leeuwen.
Bij de tv-sector hebben digitale tv en internet het speelveld verbreed, maar toch zal volgens de onderzoekers kostenbeheersing hoog op de agenda staan en moet de sector zich meer richten op kernactiviteiten. Toch zal de tv-sector hierbij moeten blijven investeren in innovatie, omdat de inkomsten versnipperen en reclame-inkomsten onder druk staan.
Ook voor uitgevers geldt dat een digitale strategie onmisbaar is. De verwachting van ABN Amro is dat er een verdere verschuiving komt van de advertentiegelden naar online media. 'Tot dusver hebben uitgeverijen nog niet volop geprofiteerd van de internetmogelijkheden en is de branche zoekende naar nieuwe verdienmodellen.' De uitgevers met een sterk merk, een doelgroepfocus en een goede IT-infrastructuur hebben volgens ABN Amro een gunstige uitgangspositie voor continuïteit. De bank verwacht dat in 2009 de omzet zal krimpen met 0 tot 5 pct.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid