'Alcoholreclame op internet aantrekkelijk voor jongeren'
STAP heeft 34 recente websites geanalyseerd en concludeert dat 56 procent hiervan speciaal lijkt te zijn ontwikkeld voor jonge internetgebruikers. In een brief aan Minister Hoogervorst (VWS) dringt STAP aan op stappen om deze ongewenste vorm van alcoholmarketing te voorkomen.
Uit het onderzoek van STAP blijkt dat websites met alcoholreclame vooral aantrekkelijk zijn voor jongeren vanwege onder andere het taalgebruik, het downloaden van geluids- en beeldfragmenten en het kunnen kopen van merchandise.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBijna de helft van de onderzochte websites met alcoholreclame verzamelt persoonsgegevens (naam, e-mailadres, enz.) zodat 'je op de hoogte wordt gehouden'. Op 11 van de 34 websites staat een leeftijdswaarschuwing voor jongeren onder de 18. Maar volgend de stichting kunnen deze waarschuwingen makkelijk worden omzeild.
Vervolgonderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat 30 van de 34 websites met alcoholreclame nauwelijks of geen informatie bevatten over het betreffende product. Deze sites lijken uitsluitend bedoeld om een bepaald imago te communiceren.
Uit het onderzoek blijkt dat met name de websites van grote en bekende merken aantrekkelijk zijn voor jongeren.
De analyse van 34 websites met alcoholreclame is gebaseerd op een methodiek die is ontwikkeld door het Amerikaanse Center for Media Education in Washington. Op basis hiervan zijn 9 criteria geselecteerd om te kunnen beoordelen of een website aantrekkelijk is voor minderjarigen. De aanwezigheid van 3 of meer van deze criteria impliceren dat een website aantrekkelijk is voor minderjarigen. De Katholieke Universiteit van Nijmegen zal op verzoek van STAP de komende maanden een vervolgonderzoek uitvoeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid